پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

در سراسر جهان نیروگاه‌های زیادی هستند که مشغول تامین و تولید برق برای مصارف صنعتی و خانگی هستند. بنابراین بهتر است از راهکار‌هایی مانند استفاده از تجهیزات برق صنعتی و کاهنده‌ها برای  مصرف برق در صنایع کوچک و بزرگ استفاده شود. به دلیل اهمیت و کاربردی که محصولات برق صنعتی دارند و از آنجایی که همیشه در بازار محصولات، اصل و کپی موجود است و تشخیص آن‌‌ها ممکن است برای مشتریان سخت باشد بهتر است که در خرید محصولات برق صنعتی بیشتری شود.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت تجهیزات برق صنعتی

انتخاب و خرید لوازم برق صنعتی بسیار مهم و حائز اهمیت می‌باشد و باید سر فرصت و با دقت لازم انجام شود، زیرا که این تجهیزات با جان و مال انسان ها سر و کار دارند. قیمت محصولات برق صنعتی نشان دهنده تامین مالی، هزینه ساخت محصول، نگهداری،حمل و نقل و بهره برداری از قطعات آن‌ها است، برای همین  قیمت تجهیزات برق صنعتی بسیار رقابتی و لحظه‌ای می‌باشند که در ادامه به عوامل موثر بر قیمت آن‌ها می‌پردازیم:

قیمت سوخت کارخانه‌های تولید‌کننده:

همانطور که می‌دانید سوخت‌هایی مانند سوخت فسیلی و گاز‌های طبیعی که معمولا در کارخانه‌ها برای افزایش و کاهش درجه حرارت تولید محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرند تاثیر بسزایی در افزایش قیمت‌ها دارند.

6

قطعات تجهیزات برق صنعتی:

لازم به ذکر است برای تولید هر قطعه هزینه هایی همچون هزینه تامین مواد اولیه، ساخت، نگهداری و بهره برداری مورد نیاز است، که این چرخه به دلیل نحوه تهیه مواد اولیه و عوامل گوناگون دیگر هزینه‌های خاص خود را دارد که این امر باعث افزایش هزینه‌های کلی می‌شود.

سیستم انتقال‌ و‌ توزیع:

به طور کلی امروزه سیستم‌های حمل، انتقال و توزیع در مدت زمان طولانی (گاه ماه‌ها) قطعه تولید شده را از کشور‌های مبدا با سختی های فراوان به دست توزیع کنندگان و مصرف کنندگان می‌رسانند که همین امر باعث افزایش قیمت می‌شود.

شرایط آب ‌و‌ هوایی:

همینطور می‌دانید که تولید، آب و هوا، تامین و نگهداری همیشه یک زنجیره متصل به هم بوده‌اند و بر قیمت محصولات برق صنعتی تاثیر می‌گذارند. به این صورت که با افزایش گرمای هوا و درجه حرارت شدید، تقاضای افراد برای دستگاه‌های تولید کننده حرارتی و برودتی زیاد می‌شود که با خود، افزایش سوخت و برق را به همراه دارد. این افزایش‌ها مستقیما بر قیمت قطعات تاثیر می‌گذارند.

از سوی دیگر بارش برف و باران، آب مورد نیاز برای تولید برق (کم هزینه) را فراهم می‌کند وهمچنین باد می‌تواند در صورت مطلوب بودن سرعت، تولید برق با هزینه کمتر را فراهم کند. کاهش تولید برق یکی از عامل‌های افزایش فشار به سمت انرژی / منبع سوخت و قیمت‌ها است و سبب افزایش قیمت‌ها می‌گردد. 

مقررات کشور های سازنده:

در زمینه تولید این تجهیزات برق صنعتی بسیاری از برنده‌های معتبر جهانی در کشور‌های متعددی با مقررات مختلفی کارخانه ساخت دارند.

در برخی از این کشور‌ها،  بخش کمیسیون خدمات با تنظیم مقرراتی قیمت‌ها را تنظیم می‌کنند، در صورتی که دیگر کشور‌ها ترکیبی از قیمت‌های تنظیم نشده برای تولید کنندگان و قیمت‌های تنظیم شده برای انتقال و توزیع دارند و همین امر باعث تغییر قیمت تولید محصولات برق صنعتی می‌شود.

جنس تجهیزات برق صنعتی:

خوب است بدانید جنس محصولات برق صنعتی یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت آن‌ها می‌باشد زیرا که هرچه محصولات که در برابر عوامل مخرب و طبیعی مقاوم باشند و کمتر دچار ضرب دیدگی و خرابی شوند و عمر طولانی داشته باشند، قیمت آن‌ها افزایش می‌یابد. برای مثال ماده پلی کربنات جزو سخت ترین و مقاوم ترین مواد پلاستیکی در کاربرد صنعتی و تولید تجهیزات برق صنعتی می‌باشد که جایگزینی مناسب برای شیشه و پلاستیک است و همین امر باعث تاثیر بر قیمت محصولات خود مانند قیمت جعبه پلی کربنات می‌شود.

انواع محصولات برق صنعتی

مورد بعدی که باید بدانید این است که فعالیت در هر حوزه‌ای نیازمند شناخت تجهیزات آن حوزه است. با توجه به گستردگی صنعت برق و تجهیزات آن بهتر است در هنگام خرید شناخت کافی را داشته باشید که ما در ادامه مطلب به معرفی برخی از محصولات برق صنعتی می‌پردازیم:

کنتاکتور:

کنتاکتور یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین قطعات در تجهیزات برق صنعتی به حساب می‌آید که از آن برای قطع و وصل کردن مدار‌های الکترونیکی با توان بالا استفاده می‌کنند. کنتاکتورها در تابلو‌های برق به عنوان کلید الکترومغناطیسی به کار گرفته می‌شوند و دارای آمپر‌های مختلف در تیغه‌های قدرت می‌باشند، همینطور بیشتر مورد استفاده برای برقراری ارتباط بین تجهیزات و دستگاه‌های الکتریکی متصل به شبکه است.

7

ساختار کنتاکتور

کنتاکتور از سه جزء تشکیل شده است که به اختصار آن‌ها را نام می‌بریم:

  • کوئل (آهن‌ربای الکتریکی) که وظیفه تامین نیروی محرکه برای بستن کنتاکت‌ها را بر عهده دارد
  • وظیفه حمل جریان بر عهده کنتاکت است که کنتاکت‌های توان، کنتاکت‌های کمکی و فنرهای کنتاکت در بر‌می‌گیرد.
  • محفظه که شامل کنتاکت‌ها و آهن‌رباهای الکتریکی است از عایق تهیه شده‌اند تا میزان سنجش مقاومت را به دست آورند.

چگونگی کار کنتاکتور

کنتاکتور یا کلید مغناطیسی که از مهم‌ترین ابزار تجهیزات برق صنعتی به حساب می‌آید، با استفاده از جریان کوچک‌تر، جریان‌های بزر‌گ‌تر را قطع‌ و وصل می‌کند، به این معنا که هنگام فرستادن جریان کوچک‌تر به کنتاکتور، کنتاکتور روشن کردن کلید داخلی را به عهده می‌گیرد و در حین قطع جریان کوچک‌تر کلید را قطع می‌کند.

مزایای کنتاکتور

  • دارای حفاظت بیشتر و اقتصادی تر و ایمن تر
  • امکان فرمان از چند محل به صورت اتوماتیک
  • عمر بیشتر نسبت به سایر تجهیزات برق صنعتی
  • رفع خطای ناشی از راه اندازی مجدد ماشین(دستگاه) در مواقع خاموشی

بی متال:

بیمتال‌ها قطعه‌ای برقی هستند که به صورت سری در مدار قرار می‌گیرند و برای حفاظت از موتور‌های الکتریکی در برابر اضافه بار در تابلو برق‌ها و انواع جعبه تقسیم برق استفاده می‌شوند، برای همین یک نوع رله حفاظتی به شمار می‌روند. اساس کار این رله‌ها بر پایه اختلاف ضریب انبساطی طولی دو فلز به کار رفته است.

اجزای تشکیل دهنده (ساختمان داخلی) بی متال یا رله حرارتی:

  • دکمه ریست یا برگشت به حالت اولیه
  • تیغه‌های مسی جهت اتصال به کنتاکتور 
  •  پیچ تغییر وضعیت به دو حالت دستی و اتومات 
  • ترمینال‌های خروجی جهت ارتباط به کابل‌های مصرف کننده 
  • کنتاکت های باز و بسته مدار فرمان زبانه یا پیچ جهت تنظیم جریان یا حساسیت بیمتال 

انواع بی متال

بیمتال‌ها معمولا بر حسب نوع ریست شدن در مدار‌ها به سه دسته تقسیم می شوند:

  1. بی متال‌های دستی
  2. بی متال‌های اتوماتیک
  3. بی متال‌های دستی و اتوماتیک

کلید مینیاتوری:

کلید مینیاتوری وسیله و ابزاری برای قطع و وصل کردن و همچنین محافظت در اتصال‌های کوتاه و محدود کردن میزان مصرف برق به اندازه مورد نیاز است. کلید مینیاتوری دارای رله جریان برای قطع اتصال‌های کوتاه است.

8

انواع کلید مینیاتوری

  • کلید مینیاتوری تک پل
  • سوئیچ مینیاتور دو قطب
  • سوئیچ مینیاتوری سه پل
  • سوئیچ مینیاتور چهار قطب

 

از دیگر تجهیزات برق صنعتی ‌می‌توانیم به کلید حرارتی، کلید اتوماتیک، کلید گردان، ترمینال ریلی، ریل مینیاتوری اشاره کنیم.

 

سخن آخر

در آخر نکته قابل توجه این است که اگر قصد خرید محصولات برق صنعتی را دارید بهتر از در انتخاب ویژگی و مشخصات محصولات دقت کافی را داشته باشید و همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در این خصوص به سایت الکتروکارینا مراجعه کنید.

 

منبع : https://electrokarina.com/

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان