پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

حجت الاسلام نجفی و حجت الاسلام سیدوکیلی، پژوهشگران مذهبی و رسانه می گویند در اجرای فریضه روزه امکان ریا وجود ندارد و این تقوا انسان ها را به تفکر وا می دارد ، از این رو دشمن تلاش می کنند با خدشه بر این تکالیف الهی ، افراد را در جهت دلخواه خود حرکت دهد.

از جمله تمرکز رسانه های معاند در جامعه ایرانی ، تلاش برای دین گریزی و قبح زدایی از افعال شنیع دینی و اخلاقی است. از این روی از جمله مبادی مهم این فرآیند تلاش رسانه های معاند از شبکه ماهواره ای گرفته تا فضای مجازی و شبکه اجتماعی ، تخفیف قدر و منزلت ماه رمضان و شبهه زایی در این عرصه است. شبکه های معاند در سال های اخیر ضمن تلاش برای عادی سازی روزه خواری ، زیر سوال بردن روزه داری و تمسخر اعمال عبادی ، اقدام به ارائه عرفان های کاذب غیر دینی و روزه های مختص مرتاض ها نموده اند که به نوعی موازی سازی با ماه مبارک رمضان است.

این وضعیت روز به روز بیشتر مورد حمایت امپراطوری رسانه ای غرب ، صهیونیسم و استکبار قرار می گیرد تا در رهگذر این جریان در ابتدا با تخطئه دین اسلام ، مبانی دینی را نازل جلوه دهند و در انتها هویت اسلامی و ایرانی را از بین ببرند . لذا باید با تقویت جریان تبیین دینی و روشنگری در این عرصه با برنامه های رسانه ای دشمن مقابله مناسب انجام داد . در همین راستا برنامه « امواج شبهه » امروز به موضوع رفتار شناسی رسانه های معاند و قبح زدایی از مقدسات دینی ماه مبارک رمضان در جامعه ایرانی پرداخت. در این برنامه که به همت سرویس سیاسی خبرگزاری ایرنا ، فرهنگسرای اندیشه و رادیو گفت وگو برگزار شد ، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد نجفی برزگر ، مدیر مرکز تخصصی شیعه شناسی تهران و پژوهشگر رسانه و حجت الاسلام و المسلمین دکتر هادی سید وکیلی ، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال و مدرس حوزه و کارشناس فضای مجازی به گفتگو و مباحثه پرداختند که در ادامه مشروح آن را می خوانید ؛

* دلیل تمرکز دشمن بر ظواهر دینی

** آقای نجفی ، چرا امپراطوری رسانه ای بر قبح زدایی از مظاهر دینی به ویژه در ماه مبارک رمضان تمرکز کرده است ؟

تمام کارهایی که انسان ها انجام می دهند برگرفته از ایدئولوژی و نوع نگاهی است که به جهان دارند .  امپریالیسم و نظام سلطه با دین و مظاهر آن مخالف است چرا که دین در گام نخست انسان را به سمت الله هدایت می کند . البته نگاه نظام سلطه مادی است و این موضوع را در نظر دارند که اگر جمهوری اسلامی قدرتمند است ، دلیل اصلی آن داشتن جامعه دینی است ، بنابراین باید بر این موضوع متمرکز شوند و تلاش کنند تا آن را تضعیف کنند تا از این طریق استعمار نوین خود را قوت ببخشند . در ادامه روند ، رسانه ها در ظواهر دینی وارد می شوند چرا که انسان ها باطن خود را بر اساس مظاهر دینی شکل می دهند و بزرگ کردن شعائر دینی موجب تقوای دل ها می شود و  دشمن به خوبی این موضوع را دریافته است ، از این رو  زمانی که می خواهد در فضای مجازی با شعائر اسلامی مقابله کند روی مسائلی چون روزه خواری ، بی حجابی و ... تمرکز می کند. درواقع هدف ، ایجاد یک جو بی دینی است که افراد با قرار گرفتن در آن ایمان خود را از دست بدهند و مظاهر کفر و فسق زیاد شود. این موضوع تاثیر بسیار بالایی بر روی افراد ضعیف دارد و هدف اصلی رسانه های دشمن هم این است که اکثریت مردم که فرصت مطالعه ندارند را تحت تاثیر قرار دهد .

بر اساس یک پژوهش آماری ، شبکه  VOA که مربوط به امریکاست ، ۷۵هزار و ۳۰۰ پست با محتوای فارسی منتشر کرده است ، در حالی که تعداد پست های دیگر آن که می تواند شامل اخبار تمام دنبا باشد ۲۲ هزار است. همچنین اخبار منتشر شده در  BBC انگلیسی ۱۵ هزار مورد و در بخش فارسی بیش از ۵۶۰هزار پست است. درواقع این آمار نشان دهنده تمرکز و توجه رسانه های معاند بر جامعه ایرانی است.

* جهت دهی به افکار هدف اصلی قدرت های شیطانی

** آقای سیدوکیلی ، از نظر شما چرا قبح زدایی در دستو کار اصلی شبکه های معاند قرار دارد و به دنبال چه هستند؟

رسانه ابزار هر قدرتی است و به خودی خود هدفی ندارد پس پشت پرده و گرداننده یک رسانه می تواند اهداف آن را اشکار کند. یک جریان به بردگی گرفتن انسان ها در جهت اهداف قدرتمندان و زورمندان از گذشته تا امروز وجود داشته است. سردسته این جریانشیطان است و به همین جهت است که به این قدرتها ، لقب شیطانی داشته می شود. در مقابل دین آمده است که انسان را از بندها و زنجیرهایی که او را به اسارت کشیده اند رهایی بخشد و  انسان را به اندیشیدن وادارد . بنابراین قدرت شیطانی برای آن که به هدف خود برسد باید با اندیشیدن و تدبر که باعث آزادی افراد می شود ، مقابله کند. اگر این قدرت های شیطانی از افراد بخواهند که تعقل نکنند و اندیشمند نباشند ممکن نیست پس تلاش می کند به جای این درخواست مستقیم ، به اندیشه انسان ها جهت دلخواه خود را بدهد و زمینه اندیشیدن آزاد را با تمسخر ، استهزاء  و تهمت به سوی یک موضوع و تفکر خاص سوق دهد. البته این جریان سای مختص امروز نیست و از گذشته و در زمان انبیا هم وجود داشته است.

* چرا روزه و ماه رمضان؟

امروز رسانه های شنیداری مانند رادیو ها ، دیداری مانند شبکه های ماهواره ای و تلویزیونی و نوشتاری و اینترنتی تلاش می کنند ذهن و باور مخاطبان را در جهت دلخواه سازماندهی کنند و با این عنوان که مخاطب حق دارد اخبار را به شکل آزاد بشود ، مردم را از رسانه های واقعا آزاد که اخبار حقیقی منتشر می کنند جدا و اخبار جهت دار را به آنها منتقل کنند. درواقع این رسانه ها اذهان را به قدری در فشار رسانه ای و بمباران اطلاعات نادرست و یک سویه قرار می دهند که ذهن نمی تواند به راحتی اندیشه کند. در حوزه دین هم تلاش می کنند نمادهای اصلی دین را تخریب کنند . دلیل این که بر ماه رمضان و فریضه روزه بیشتر تمرکز دارند این است که روزه تنها تکلیف دینی است که در آن امکان ریا وجود ندارد . دشمن با بمباران اطلاعاتی تلاش می کند این موضوع را به نمایش بگذارد که روزه داران در اقلیت هستند . به عنوان مثال سال گذشته جریانی در فضای مجازی ایجاد شد که از مخاطبان می خواست عکس روزه خواری در ملاعام را منتشر کنند . در این حالت شخص به جای تفکر درباره حقیقت روزه به این موضوع می اندیشد که برای همرنگ شدن با جماعت نباید روزه بگیرم. اتفاقا برخلاف آنچه که در رسانه های بیگانه نمایش داده می شود ، بیشتر جامعه ما روزه دار هستند یعنی رسانه معاند تلاش می کند اقلیت غیرواقعی را به عنوان اکثریت واقعی جلوه دهد.

* تکنیک های دشمن برای ایجاد شبهه در دین

** آقای نجفی ، آنچه که مشخص است تلاش دشمن برای تحت تاثیر قراردادن جوانان و نسل جدید ، کوچک شمردن شعائر دینی ، ایجاد شبهه و قبح زدایی از بی اخلاقی هاست ، شما سازوکار و شگرد این جریان را چگونه ارزیابی می کنید؟

دشمن برای قبح زدایی از یک گناه ، در ابتدا تلاش می کند می کند فحشا را گسترش دهد.  در مرحله بعدی تلاش می کند گام به گام حرکت کند یعنی با کارهای کوچک و ناچیز افراد را در مسیر شیطانی وارد می کند و به مرور به کارهای بزرگتر وا می دارد.  دشمن دریافته است که جامعه ایرانی از لحاظ باطن و درون بسیار قوی و پابرجاست چرا که بیش از هزار سال است که مردم با روح و جان خود تشیع را لمس کرده و این مذهب در زندگی آنها ریشه دوانده است و تغییر آن بسیار دشوار است.

یکی از کارهای دشمن تصویرسازی است یعنی با قراردادن تصاویر مختلف ، تقطیع آن و تولید محتوای جدید بر علیه شخصیت های بزرگ اسلام شایعه ایجاد می کند. گسترش دوگانه های کاذب و نسبت دادن دروغ هایی که در دین وجود ندارد از دیگر اقدامات رسانه ها برای کاهش اعتبار دین است.

تکرار از دیگر تکنیک های پرکاربرد رسانه های دشمن است‌ . بیش از ۳۶۰ شبکه ماهواره ای فارسی زبان بر ضد اسلام و جمهوری اسلامی فعالیت و محتوا تولید می کنند. درواقع هر چه ما تلاش کنیم ، ابزار رسانه ای دشمن قوی تر است اما دارایی ما که دشمن از آن بی بهره است ، نورالهی است. در جایی که نورالهی باشد باطن کفر از بین خواهد رفت . طنز و تمسخر روحانیون ، دین ، نماز و روزه از دیگر روش های قبح زدایی گناه است.

* تغییر شناخت نیروی جوان هدف جدید رسانه های دشمن

** آقای سیدوکیلی ، ما باید از موضع پدافندی و دفاعی خارج شویم . پیشنهاد شما برای قرارگرفتن در جایگاه آفندی و حمله به دشمن  در عرصه جهاد تبیین جیست؟

اقدامات ما برای مقابله دشمن باید ناظر به کارها و روش های آن ها باشد. آنچه در رسانه ها در حال رخ دادن جنگ شناختی است که یک شیوه جدید جنگ رسانه ای است . این فضا از روش نفوذ که موجب تحریف در اندیشه افراد می شد فراتر رفته است و اکنون به مرحله ای رسیده است که شناخت نیروی جوان را تحت تاثیر قرار می دهد. شناخت اصیل و ایرانی که ریشه در فرهنگ خودی دارد را می گیرد و به او یک شناخت اشتباه القا می کند. به عنوان مثال اندیشمندی مانند شهید مطهری با این سطح از دانش که در کنار تبیین علم ، اندیشه تولید کرده است در هر کشوری گوهر نابی به شمار می آید و ارج فوق العاده ای برای او قائل می شود اما در ایران به گونه ای جوانان القا می شود که این روحانی دشمن  توست و  آن جوان به قاتل شهید مطهری تبدیل می شود . بنابراین به جای آن که به حرف او توجه کند و اندیشه او را مورد توجه و تامل قرار دهد ، قتل او را برنامه ریزی می کند.

* شناخت و روش شناحت درست را ترویج دهیم

زمانی که شناخت دچار آسیب شود ، روان هم آسیب می بیند. یکی از اقداماتی که دشمن به کار برده است  جدا کردن مردم از دانشمندان است . در این راستا مردم را از کتابخوانی عمیق و تحلیل محتواها دور کرده است . نسخه مورد تاکید رهبری در این عرصه «جهاد تبیین » است . یعنی ما در مقابل این جریان باید شناخت و روش شناحت درست را ارائه دهیم . در گام دوم باید اجر و جایگاه اندیشمندان و دانشمندان دانشگاهی و حوزوی به آنها بازگردانده شود و جایگاه آنها که دانش ورزی است احیا شود. وظیفه ما در مرحله بعدی این است که این تبیین را گسترش دهیم یعنی از رسانه های خودمان  ،محتوای درست تولید کنیم .

* از شبهات دوری کنیم

** آقای نجفی از نظر شما چه وظایفی دربرابر جهاد تبیین بر دوش ماست ؟

نجفی : ما برای گسترش جهاد تبیین وظایف شخصی و حکومتی داریم .  انسان باید تواند خود را از شبهات دور نگه دارد ، البته این به معنای نفی آزاد اندیشی نیست . درواقع انسان اکر زمان کافی برای مطالعه منابع علمی و گفتگو با بزرگان و اندیشمندان را دارد بهتر است تحقیق کند اما اگر حوصله یا زمان کافی ندارد  ، بهترین کار این است که از شبهات دوری کند و خود را در معرض تفکر اشتباه قرار ندهد. وظیفه دیگر افراد اعتبارسنجی رسانه هاست و بررسی این که اخبار از چه منبعی منتشر می شود. همچنین باید تمرین کنیم در برابر شبهات ایجاد شده منفعل نباشیم.

حاکمیت باید فضای موجود را سنجش کند و با توجه به شبهات روز دستگاه ها و سیستم ها را جهت دهی کند و بر اساس آن شبهه ها پاسخ داده شوند .

 برنامه امواج شبهه که گفت و گوی تخصصی پیرامون ماهیت شناسی رسانه های معاند فارسی زبان است ، روزهای یکشنبه و سه شنبه ساعت 16 به مدت 60 دقیقه به روی آنتن این شبکه به نشانی موج اف ام ردیف 103.5 مگاهرتز می رود  و در این قسمت به موضوع رفتار شناسی رسانه های معاند و قبح زدایی از مقدسات دینی ماه مبارک رمضان در جامعه ایرانی پرداخت .

این برنامه به تهیه کنندگی سیده فاطمه شعار، هماهنگی گیسو جعفرزاده، آیتم سازی بی بی الهه مصطفوی ، گویندگی فاطمه عباسی و با کارشناسی و اجرای مصطفی صادقی تقدیم مخاطبان می شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان