پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

اگر افراد مبتلا به تومور مغزی را دیده باشید، احتمالاً متوجه برخی علائم از جمله تغییراتی در نحوه حرکات، گفتار و یا رفتار آن‌ها شده‌اید. این بیماری، طیف وسیعی از افراد شامل کودکان و بزرگسالان را در سنین و جنسیت‌های مختلف درگیر می‌سازد. اما، آیا علائم تومور مغزی در آقایان و خانم‌ها متفاوت است؟ با توجه به تفاوت سیستم بدنی و ترشح هورمون‌های مختلف در مردان و زنان، به نظر می‌رسد که برخی از علائم در این دو گروه متفاوت باشند. اما این علائم و نشانه‌ها چه هستند؟ آیا علائم تومور مغزی در آقایان، به منزله تشخیص سریع‌تر و متمایز این بیماری است؟ برای بررسی دقیق‌تر این پرسش‌ها، در این سفر علمی کوتاه، همراه ما باشید!

یکی از انواع بیماری‌های سرطان، تومور مغزی است که مربوط به تکثیر کنترل‌نشده‌ و غیرطبیعی سلول‌ها در بدن به صورت بافتی توده‌ای است. تومور مغزی می‌تواند به دلیل وجود تومورهای متاستاتیک در سایر قسمت‌های بدن از جمله سرطان کولون ایجاد شوند و یا اینکه منشا اولیه آن در مغز باشد. در هر صورت، لازم است از پیشرفت و تکثیر غیرعادی این سلول‌ها ممانعت شود تا از بدخیم شدن آن‌ها جلوگیری گردد. تومور مغزی در آقایان متداول‌تر از بانوان مشاهده شده است؛ به نظر شما آیا این بدان معنی است که علائم تومور مغزی در آقایان متفاوت از بانوان است؟

بسیاری از بیماری‌ها یا با سرعت‌های متفاوت در مردان و زنان رخ می‌دهند و یا علائم متفاوتی را بر اساس جنسیت در فرد ایجاد می‌کنند. دلایل این امر، اغلب به هورمون‌های جنسی مرتبط است که بسیاری از تفاوت‌های بیولوژیکی بین دو جنس را ایجاد و حفظ می‌کنند. برای مثال، بیشترین میزان هورمون جنسی که در مردان ترشح می‌شود، تستوسترون و در زنان استروژن و پروژسترون است. نکته‌ای که در خصوص علائم تومور مغزی در آقایان حائز اهمیت است، این موضوع است که مردان معمولاً بیشتر از زنان به بیماری تومور مغزی مبتلا می‌شوند.

به عنوان مثال، گلیوبلاستوم‌ها، شایع‌ترین تومورهای بدخیم مغزی هستند که در مردان دو برابر بیشتر تشخیص داده می‌شوند و منجر به اختلالات شناختی بیشتر در آن‌ها می‌گردد. تحقیقات نشان داده است که پروتئینی به نام پروتئین رتینوبلاستوما، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد که این پروتئین، به طور قابل توجهی فعالیت کمتری در سلول‌های مغز آقایان نسبت به سلول‌های مغز خانم‌ها دارد!

نشانه‌ها و علائم تومور مغزی در آقایان ممکن است متفاوت از بانوان باشد. گاهی اوقات، افراد مبتلا به تومور مغزی هیچ علائم و نشانه مشخصی را ندارند. یا اینکه، ممکن است علت یک علامت یا نشانه، مربوط به وضعیتی غیر از تومور مغزی باشد. به طورکلی، علائم تومور مغزی می‌تواند عمومی یا اختصاصی باشد. علامت کلی این بیماری، در اثر فشار تومور بر روی مغز یا نخاع ایجاد می‌شود. اما، علائم اختصاصی زمانی ایجاد می‌شوند که قسمت خاصی از مغز به دلیل وجود تومور، به درستی کار نمی‌کند.

در 46٪ از بیماران مبتلا به تومور مغزی، «سردرد» علامتی شایع است که ممکن است شدید باشد و با انجام فعالیت و یا در اوایل صبح، بدتر شود. دومین علامت شایع که در 33% بیماران مبتلا به تومور مغزی مشاهده می‌شود، انواع مختلفی از تشنج، از جمله تشنج حرکتی است که ناشی از حرکات غیرارادی و ناگهانی ماهیچه‌ها است. دیگر علائم تومور مغزی در آقایان و بانوان شامل: کاهش هوشیاری، انقباض، درد و شل شدن عضلات، عدم کنترل مثانه، اختلال خواب، سردرد، گیجی، ضعف، بی‌حسی، تغییر در حس بینایی، بویایی و یا شنوایی، انجام حرکات تکراری و غیرعمدی، تغییر شخصیت یا حافظه، حالت تهوع یا استفراغ، خستگی، عدم توانایی در انجام فعالیت‌های روزانه و... است.

علائم تومور مغزی در آقایان و خانم‌ها که ممکن است مختص محل تومور باشد عبارتند از: فشار یا سردرد در نزدیکی تومور، از دست دادن تعادل و مهارت‌های حرکتی ظریف (مربوط به تومور مخچه) ؛ از دست دادن ابتکار عمل، کُندی، ضعف یا فلج عضلانی (مربوط به تومور لوب فرونتال مغز) ؛ از دست دادن کامل یا جزئی بینایی (به دلیل تومور لوب پس سری یا لوب تمپورال مخ) ؛ تغییرات گفتاری، شنوایی، حافظه و پرخاشگری (ناشی از تومور لوب پیشانی و گیجگاهی مخ) ؛ ناتوانی در نگاه کردن به ست بالا (ناشی از تومور غده صنوبری) ؛ مشکلات در بلع، ضعف، بی‌حسی صورت یا دوبینی (ناشی از تومور در ساقه مغز) ؛ تغییرات بینایی یا دوبینی (ناشی از تومور در لوب تمپورال، لوب پس سری یا ساقه مغز) و...

وقتی توموری در آقایان ایجاد ‌شود که به قسمت هیپوفیز مغز فشار وارد کند، قسمت‌های تحریک‌کننده هورمون جنسی در آن‌ها مختل می‌شود و بدون اینکه نشانه و علائمی از سردرد و یا موارد دیگر را تجربه کنند، دچار اختلال نعوظ و عدم تمایل جنسی می‌شوند. این موضوع، یکی از مهمترین علائم تومور مغزی در آقایان محسوب می‌شود. دومین مورد از تفاوت علائم تومور مغزی در آقایان نسبت به بانوان، این است که آقایان خیلی زودتر دچار اختلالات بینایی یا دوبینی، حتی بدون بروز هیچ‌گونه علائمی از سردرد می‌شوند.

تشخیص علائم تومور مغزی در آقایان و بانوان معمولاً توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب و با انجام معاینات بالینی و پرسش‌هایی در خصوص علائم و وضعیت بیماران و سپس با استفاده از تکنیک‌های تصویربرداری از جمله CT اسکن و MRI انجام می‌شود. گاهی اوقات هم ممکن است پزشک انجام بیوپسی را در تشخیص بیماری ارجح بداند.

اگر پزشک متخصص مغز و اعصاب، تومور مغزی را در فردی تشخیص دهد، تسکین علائم، بخش مهمی از مراقبت و درمان خواهد بود. ممکن است مراقبت، به صورت تسکینی و یا حمایتی باشد که اغلب بلافاصله پس از تشخیص، شروع می‌شود و در طول درمان ادامه می‌یابد.

تمایزات مبتنی بر جنسیت در سطح سلولی، نه تنها بر خطر ابتلا به سرطان بلکه بر اثربخشی درمان‌ها نیز تأثیر‌گذار است. رتینوبلاستوما، هدف داروهایی است که در حال حاضر در آزمایشات بالینی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. امید است که داروها بتوانند اثرات ضدتوموری این پروتئین و علائم تومور مغزی در آقایان را تحریک کرده و در نتیجه بقای آن‌ها را طولانی‌تر کنند. درمان تومور مغزی معمولاً با انجام جراحی، پرتودرمانی، شیمی‌درمانی و یا به صورت ترکیبی از روش‌ها انجام می‌شود. انتخاب روش درمانی با توجه به مرحله بیماری، تحمل بیمار، تشخیص پزشک و ارجحیت بیمار، می‌تواند متفاوت باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان