پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

ما بهترین و شادترین سال ­های عمرمان را در کنار مادرمان سپری می­کنیم. اوست که به ما جسارت همه­ کار داده، می­دهد و خواهد داد. سخت­ ترین و دردناک ­ترین لحظه­ های عمرمان هم در کنار این موجود دلسوز سپری شده است به گونه ­ای که تصور کردن سختی­ های دوران کودکی ­مان برای خودمان غیرقابل باور است. تنها مادر است که با عشق بی ­انتهای خود پذیرای تمامی دردهاست. چه بهتر که سعی کنیم هر از گاهی با یک هدیه از مادرمان قدردانی کنیم. اما چه هدیه ­ای؟ شاید دوست نداشته باشید هدایای مرسوم را تهیه کنید. تراریوم یک هدیه فوق ­العاده برای قدردانی از مادر است که در ادامه در مورد آن خواهیم گفت.

تراریوم، گلخانه ­ای مینیاتوری در خانه شما

شاید تابه حال اسم تراریوم به گوش شما نخورده باشد. اگر اینطور است بگذارید خیلی ساده بگوییم. یادتان می­آید که در روزگاران قدیم خانه ­ها هر کدام دارای یک گلخانه بزرگ بودند؟ این گلخانه ­ها پر بودند از گیاهان مختلف که طراوت خاصی را به محیط خانه می ­بخشیدند و ساعت­ ها افراد را سرگرم خود می­کردند. اما امروز دیگر خبری از این گلخانه ­های بزرگ نیست! فرهنگ آپارتمان ­نشینی امروزه ما را در خانه­هایی بسیار کوچک محصور کرده است. خب، دقیقاً همینجاست که تراریوم وارد می­شود. تراریوم در واقع یک گلخانه اما در اندازه­ ی بسیار کوچک­تر است. تراریوم­ هایی که در آپارتمان ­ها استفاده می­شوند معمولاً اندازه یک توپ فوتبال یا بسکتبال هستند. پس تراریوم کار یک گلخانه بزرگ را در ابعاد بسیار کوچک انجام می­دهد.

تراریوم از چه تشکیل شده است؟

تراریوم به این دلیل که بتواند از گیاهان داخلش محافظت کند توسط یک حفاظ شیشه ­ای از محیط بیرون جدا می­شود. این شیشه ممکن است روباز یا بسته باشد. در نوع روباز آبیاری باید به شکل دوره ­ای (ماهی یکبار) انجام شود، اما تراریوم با محفظه شیشه بسته به ندرت به آبیاری نیاز خواهد داشت. داخل این محفظه شیشه ­ای یک یا چند نوع گیاه به علاوه خاک، سنگیزه و خزه مشاهده می­شود. انواع و اقسام اجسام تزئینی نیز می­توان درون تراریوم قرار داد که سلیقه شخصی است.

2

چطور می­توان یک تراریوم ساخت؟

ساخت تراریوم بسیار ساده است اما پیروی کردن از همه دستورات امری ضروری است. در ابتدا باید شیشه محفظه به خوبی ضدعفونی شود تا آلودگی­ های باکتریایی و قارچی به حداقل برسند. بعد از شستشوی محفظه ­ی شیشه­ای، باید به نوبت ابتدا سنگ­ریزه ­های بزرگ، سپس سنگریزه ­های کوچک، سپس ذغال فعال، بعد از آن خزه و در نهایت خاک را اضافه کرد. گیاه یا گیاهان را هم باید با ظرافت داخل خاک قرار داد. در انتخاب گیاهان باید دقت کنید که وجود یکی باعث کاهش رشد دیگری نشود. در ادامه در مورد انتخاب گیاهان صحبت می­کنیم. بعد از اضافه کردن تمامی این موارد می­توانید تراریوم را شخصی­ کنید به این شکل یک شی خاص که مثلاً مورد علاقه مادرتان است را داخل آن قرار دهید تا بداند شما به یاد او هستید.

چرا مادرتان عاشق تراریوم خواهد شد؟

دلایل زیادی وجود دارد که نتیجه بگیریم اگر شما تراریوم به مادرتان هدیه بدهید، بدون شک او از داشتن چنین هدیه زیبایی شگفت­زده خواهد شد. اول اینکه تراریوم یک پدیده جدید است و قطعاً عنصر سورپرایز کردن در آن وجود دارد. دوم اینکه، این هدیه باعث خشنودی مادر شما خواهد شد. چون شما تراریوم را به مادرتان هدیه دادید، هربار که قرار است سری به آن بزند به یاد شما خواهد افتاد. سومین نکته که قطعاً مورد توجه مادرتان قرار می­گیرد این است که تراریوم به خوبی با هر نوع سلیقه و چیدمان منزلی هماهنگ می­شود. این خاصیت گیاهان است که هر منظره ­ای را، خواه منزل انسان خواه یک منظره طبیعی، زیبا و جذاب خواهد کرد. در نتیجه تراریوم یک هدیه ایده آل برای روز مادر و یا ولنتاین به حساب میاید. برای سفارش گیاه داخل شیشه مناسب روز زن و ولنتاین میتوانید بر روی لینک کلیک کنید و انواع تراریوم را مشاهده کنید و در صورت صلاحدید خریداری و آن را تقدیم مادر یا همسرتان کنید.

مورد چهارم از این قرار است که نگهداری از آن آسان و البته لذت بخش است. در تراریوم نوع سر باز چون ممکن است رطوبت پس از چندی از بین برود، باید با آب اسپری شود. این اتفاق ماهی یکبار یا دوبار بیش­تر لازم نیست. بنابراین وقت زیادی از مادر شما نمی­گیرد. اگر هم که تراریوم از نوع سربسته باشد تنها کافی است هر از  چندگاهی درب تراریوم را باز کنید که رطوبت اضافی خارج شود که در غیراینصورت گیاه به سرعت دچار گندیدگی می­شود و از بین می­رود. مورد آخر هم به این موضوع ارتباط پیدا می­کند که مادران همیشه دوست دارند از فرزندانشان تعریف و تمجید کنند. همین هدیه­ ای که شما برای مادرتان خریده ­اید را می­توان در معرض عموم قرار داد و کادوی خیلی شخصی به حساب نمی­آید به نفع مادر شماست چراکه وقتی از مادرتان در مورد تراریوم می­پرسد، قطعاً در مورد شما هم خواهد گفت شاید با کمی چاشنی اغراق!

3

چه گیاهانی برای تراریوم مناسب است؟

چند گیاه هستند که به خاطر شرایط رشدی که دارند نسبت به دیگر گیاهان در اولویت هستند، هرچند این بدان معنی نیست که شما نتوانید گیاه مورد نظر و خاص خود را بیابید و از آن یک تراریوم بسازید. یکی از گیاهان معروف، سرخس توپخانه­ای است. ظاهر ظریف و بافت لطیف این گیاه بسیار محبوب است و البته نیاز به نور مستقیم هم ندارد. اگر به خوبی از آن محافظت شود حتی در فصل گرم سال توانایی تولید شکوفه و گل دارد که به زیبایی ­اش می­افزاید.

گیاه معروف بعدی پیله­آ یا آلومینیومی نام دارد. برگ ­های این گیاه خاص است و اصلاً به رنگ سبز نیست. در واقع برگ ­ها دارای رگه ­های سفیدرنگ است. ریشه این گیاه به راحتی در خاک مستقر می­شود و رشد آن نیز نسبتاً سریع است. در فصول گرم سال مثل بهار و تابستان نیز باید بشکل منظم آبیاری شود. گیاه بسیار متفاوت دیگر که خوراک قرار گرفتن در تراریوم است هیپوستس یا خال صورتی نام دارد. برگ­های این گیاه دارای طرح ­های جالبی روی خود هستند. به دلیل رشد بالای آن نیاز به هرس مداوم دارد. مارانتا لوکونورا یا گیاه دعا، پوتوس، پیرومیا کاپراتا، و چمن عروس از جمله دیگر انواع گیاهانی هستند که به خوبی در تراریوم استفاده می­شوند. مجموعه ­ای از شرایط محیطی که می­توانید فراهم کنید و علاقه شخصی می ­تواند شما را به سمت گیاه مورد نظر خودتان سوق دهد.

4

جمع ­بندی

تراریوم یکی از جذاب ­ترین هدایایی است که می­توانید برای مادرتان تهیه کنید. در این نوشتار حسن­ های هدیه دادن تراریوم به مادر را برشمردیم. اول اینکه می­توانید خودتان آن را بسازید و شخصی کنید. دوم اینکه مادرتان می­تواند با آن انس گرفته و سرگرم شود و البته هر از گاهی پُز شما را به دیگران بدهد! هیچ­گاه محبت کردن به مادر را فراموش نکنیم، چراکه او هیچ ­وقت دست از علاقه ­اش برنمی­دارد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان