رتبه‌ بندی معلمان | طرح رتبه‌ بندی معلمان

سامانه رتبه‌بندی معلمان آغاز به کار کرد | معلمان اطلاعات خود را ثبت کنند

سرپرست دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش از آغاز به کار «سامانه رتبه‌بندی» از امروز خبر داد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 طرح رتبه بندی معلمان مراحل نهایی را طی می کند طبق گفته سخنگوی وزارت آموزش و پرورش متن آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان نهایی شده است. مقدمات رتبه‌بندی معلمان نیز آماده شده است. یکی از اولویت‌های دولت‌ها باید توجه به فرهنگیان باشد و در همین راستا رتبه‌بندی معلمان اجرا می‌شود.طبق گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه رتبه‌بندی معلمان باید منجر به ارتقای کیفیت آموزش شود.

سرپرست دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش جزئیات و نحوه بارگذاری در «سامانه رتبه بندی» را تشریح کرد.

خبرفوری گزارش داد، سجاد سیاح اظهار کرد: امروز سایت را باز می کنیم، اما درباره ساعت آغاز به کار سامانه باید گفت که ما از شب گذشته آماده بودیم و هر زمان وزیر آموزش و پرورش دستور رسمی صادر کند، سامانه را در دسترس قرار می‌دهیم.

سیاح افزود: آدرس سامانه rtb.medu.ir است و آدرسی که پیش از این اعلام شده بود آی پی تستی سامانه بود که برای برخی استان‌ها در دسترس قرار گرفته بود.

وی گفت: همکاران می‌توانند با نام کاربری و رمز عبوری که در سامانه پروفایل داشتند وارد شوند. اگر کلمه عبور را فراموش کرده باشند، دو قابلیت برای بازیابی رمز عبور پیش‌بینی شده است.

سیاح افزود: فرم‌ها و موارد دیگر در سامانه طرح ریزی شده و سعی کردیم محیط کاربری ساده‌ای داشته باشد. به زودی فیلم آموزشی راهنما نیز بارگذاری و منتشر می‌شود.

جزئیات اجرایی شدن رتبه بندی معلمان

رتبه بندی معلمان

طرح رتبه‌بندی معلمان از امروز، ۲۶ مردادماه اجرا می‌شود به گفته وزیر آموزش و پرورش، حدود ۸۱۰ هزار نفر از معلمان مشمول رتبه‌بندی معلمان خواهند شد.

نوری در پیامی در فضای مجازی گفته، یکی از دلایل تأخیر در اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان این بود که تعداد زیادی از همکاران شامل این قانون نمی‌شدند.

سلمان محمدی مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در این رابطه به خبرنگار فارس، گفت: قانون طرح رتبه‌بندی معلمان در مجلس مصوب، آیین نامه آن توسط دولت تصویب شد و شیوه‌نامه آن آماده‌ست و از امروز به طور رسمی در استان کلید خواهد خورد.  

وی ادامه داد: طرح رتبه‌بندی معلمان، شامل فرهنگیان شاغل و همچنین بازنشستگانی که از تاریخ ۳۱ شهریورماه سال۱۴۰۰ بازنشته شده‌اند، می‌شود که از امروز با تشکیل هیأت‌های ممیزی و کانون‌های ارزیابی در آموزش و پرورش استان کرمانشاه آغاز به کار می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه تصریح کرد: بازنشستگان قبل از تاریخ  اعلام شده مشمول طرح همسان‌سازی حقوق‌ها می‌شوند.

معلمان امروز می‌توانند براساس رقم اول کد ملی از سمت راست نسبت به ثبت‌نام و بارگذاری مدارک و مستندات خود در سامانه رتبه‌بندی معلمان اقدام کنند.

جدول زمانبندی ورود معلمان به سامانه رتبه بندی براساس رقم آخر کد ملی

(۰) ۲۶ مرداد ماه تا ۲۹ مرداد ماه = رقم کد ملی آخر آن صفر

(۱) ۲۹ مرداد ماه تا ۳۱ مرداد ماه = رقم کد ملی آخر  آن ۱

(۲،۳)۳۱ مرداد ماه تا ۲ شهریور ماه = رقم کد ملی آخر  آن ۲و ۳

(۴،۵) ۲ شهریور ماه تا ۵ شهریور ماه= رقم کد ملی آخر  آن ۴و۵

(۶،۷) ۵ شهریور ماه تا ۷ شهریور ماه= رقم کد ملی آخر  آن ۶و۷

(۸،۹) ۷ شهریور ماه تا ۹ شهریور ماه= رقم کد ملی آخر  آن ۸و9

براساس اعلام آموزش و پرورش، تا پایان شهریور بخشی از مطالبات فرهنگیان در خصوص موضوع رتبه‌بندی معلمان پرداخت خواهد شد.

قانون رتبه‌بندی معلمان بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان قرار است که امروز اجرا شود. به گفته وزیر آموزش و پرورش، تمامی فرآیند اجرای رتبه‌بندی برای هر کدام از معلمان، از تعیین رتبه تا حقوق در ۴۵ روز انجام خواهد شد. بر اساس گزارش‌های اخیر، سامانه آیین رتبه‌بندی برای آن دسته معلمانی که مشمول می‌شوند از امروز جهت بارگذاری مدارک در دسترس است. اینکه بالاخره پس از ۱۲ سال ابهام معلمان به نتیجه رسیده است و معلمان بر اساس چارچوب و قوانین مشخص رتبه‌بندی می‌شوند، امیدواری این قشر را برانگیخته است. با همه این تفاسیر باید دید اجرای طرح مذکور چقدر به معیشت معلمان کمک می‌کند. ابهامات بسیاری نیز درباره تعیین تکلیف ۸ گروه خارج‌ شده از آیین نامه نیز وجود دارد. به نتیجه رسیدن قانون رتبه بندی بسیار حائز اهمیت است؛ البته پس از سال‌های متمادی ابهام و انتظار، آنچنان دور از انتظار هم نبود. درباره کم و کیف احتمالی اجرای رتبه‌بندی معلمان گسترش‌نیوز، با مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفتگو کرد که در ادامه می‌خوانید.

مهرداد ویس‌کرمی عضو کمیسیون مجلس در ابتدا اظهار کرد: آیین نامه‌ای که نوشته می‌شود، پس از تایید شورای نگهبان، دولت مفاد آن را اجرایی می‌کند. در جریان رتبه‌بندی نیز ۲ نفر از اعضای کمیسیون به نمایندگی از دیگر نمایندگان مامور شدند که به ادامه کار نظارت کنند. موضوع آیین‌نامه آنقدر طولانی شد که ۲۵ مرتبه ویرایش شد. بنابراین به دلیل امور دیگر کمیسیون، مثل مسائل کشوری و حوزه انتخابی، موضوع آیین‌ رتبه‌بندی معلمان به نمایندگان مورد تایید کمیسیون سپرده شد و دیگر نمایندگان از جزئیات و عاقبت آن اطلاعی ندارند.

ویس کرمی در ادامه افزود: بعضی از مصوبات آیین نامه با قانون سازگار نبود که کمیته تطبیقی (کمیته اتفاق مجلس) پس از بررسی‌های متمادی به این نتیجه رسیدند که مواردی با قانون همخوانی ندارد و در نهایت دولت آن ها را اصلاح کرد. سازمان برنامه و بودجه و امور استخدامی کشور به دلیل برنامه‌های مربوط به استخدام و بحث تبدیل وضعیت در تنظیم آیین نامه دخیل و صاحب نظر بوده‌اند. بنابراین با توجه به کل شرایط یاد شده آیین نامه موجود، به عنوان ماحصل نهایی تصویب شد.

او میزان افزایش حقوق معلمان را متناسب با رتبه تعیین‌ شده دانست و گفت: نمی‌توان دریافتی معلمان را  به صورت دقیق مشخص کرد. اگر معلمان بتوانند رتبه مورد قبول را به‌دست بیاورند، حقوق متناسب با رتبه خود را دریافت می‌کنند. در قانون نیز پیش‌بینی شده هر معلمی که در رتبه ۱ تا ۵ قرار می‌گیرد، پس از آن با توجه به رتبه چه میزان به حقوق آنها اضافه می‌شود. این در حالی است که بسیاری از معلمان در رتبه پایین قرار می‌گیرند. صحت این پیش‌بینی تا زمان اجرای کامل رتبه‌بندی و به دلیل طولانی بودن فرآیند در هاله‌ای از ابهام است. ابتدا باید مدارک افراد بارگذاری و سپس اعمال شود. پس از آن در معرض نظر ذینفعان قرار می‌گیرد که اگر اعتراضی داشتند بررسی می‌شود.

ویس کرمی ادامه داد: حقوق  فرد به فرد با یکدیگر فرق می‌کند بنابراین برآورد آن، برای مجلس کار آسانی نیست. شاید در حدود ۲ تا ۵ میلیون تومان به حقوق معلمان اضافه شود. البته که این موضوع نیز باز هم بستگی به رتبه معلمان دارد. اگر در رتبه ۵ قرار گیرند حقوقشان بسیار بالاتر می‌رود. البته لازم به ذکر است با توجه به شرایط و قوانینی که قرار دادند، ممکن، معلمی نتواند چنین رتبه‌ای را به‌ دست آورد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس ضمن اشاره به بارگذاری مدارک خاطرنشان کرد: در حال حاضر مرحله‌ای است که باید اسناد و مدارک معلمان تهیه شود، طبق فرمول و جدولی که تهیه شده امتیاز‌ها باید وارد آن شود و شاخص‌ها تعیین شود تا بتوانند رتبه را اعلام کنند. بقیه ماجرا اعداد  و ارقامی است که در یکدیگر ضرب می‌شوند. برای مثال تعداد امتیاز و نمره‌ای که معلمان کسب می‌کنند، در فوق العاده آن ضرب و به حقوق معلمان اضافه می‌شود. رتبه‌بندی از شهریور ۱۴۰۰ محاسبه و معتبر است. مبالغی که به معلمان پرداخت نشده، دِینی به گردن دولت محسوب می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان