قیمت برنج | قیمت برنج افزایش

قیمت برنج ارزان می شود؟ | پیش بینی مهم از قیمت برنج

دبیر انجمن واردکنندگان برنج بیان کرد: در سال جدید متاسفانه تنها ۴۰۰ هزار تن ثبت سفارش داشتیم. در شرایط مطلوب حدود ۲۷۰ هزار تن آن توسط بخش خصوصی برای زمان اوج مصرف محقق شد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

قیمت برنج ایرانی نسبت به برنج خارجی گرانتر است مدتی بود به علت گرانی قیمت برنج ،برنج کم یاب شده بود بهترین برنج، برنج گیلان است که قیمت برنج این شهر نسبت به قیمت برنج شهرهای دیگر گرانتر است قیمت برنج مدام در حال نوسان است قیمت برنج گرانتر می شود ولی ارزان نمی شود علت گرانی قیمت برنج ایرانی زحمت زیادی است که کشاورزان میکشند.

چند روزی است که خبر افزایش نرخ برنج شنیده می‌شود. در صورتیکه قرار بر این بود نرخ بالای ۱۰۰ هزار تومان را برای برنج نداشته باشیم اما مشاهدات حاکی از این است که برخی برندها با نرخ حدود ۱۴۰ هزار تومان به فروش می‌ رسد.

در خصوص افزایش نرخ برنج به گفت‌وگو با مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج پرداخت.

 پشت پرده گرانی برنج از زبان وزیر جهاد کشاورزی

کشاورز در ادامه به دلایل کاهش واردات برنج در سال جاری اشاره کرد و گفت: دولت سود بازرگانی و عوارض گمرکی واردات برنج را تعیین نکرده بود. تا هفته قبل هنوز قانون بودجه در گمرکات کشور اجرایی نشده بود و هیچ یک از واردکنندگان این ریسک را نمی‌کردند که برمبنای محاسبات سال ۱۴۰۰ برنج وارد کشور کنند و بفروشند تا پس از آن بخواهند این اختلاف نرخ را جبران کنند.

وی با اشاره به جلسه قرارگاه امنیت غذایی که هفته گذشته با حضور معاونان وزیر صمت، سازمان حمایت و اعضای هیات مدیره انجمن واردکنندگان در خصوص مشکلات مربوط به بازار برنج تشکیل شد، گفت: در این جلسه که با مسئولیت سردار کاظمینی، قائم مقام وزارت جهاد در امنیت غذایی تشکیل شد به آسیب شناسی بازار برنج پرداختیم که التهاب این بازار دلایلی دارد که دولت باید هر چه سریع تر به رفع آن بپردازد.

کسری برنج باید جبران شود

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان نخستین مشکل، افزود: زمانیکه دولت کاهش ثبت سفارش را مشاهده کرد باید خیلی زود این جلسه را ترتیب می‌داد. در سال جدید متاسفانه تنها ۴۰۰ هزار تن ثبت سفارش داشتیم. در شرایط مطلوب حدود ۲۷۰ هزار تن آن توسط بخش خصوصی برای زمان اوج مصرف که فروردین و ماه مبارک رمضان است، محقق شد. در نتیجه باید با افزایش واردات کسری این دوران را جبران کرد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج در ادامه اظهارکرد: شرکت بازرگانی دولتی با عرضه ذخایر احتیاطی خود برای عید و ماه مبارک رمضان به‌طور مقطعی  وارد بازار شد که متاسفانه به اهداف کاهش قیمت برنج ایرانی و خارجی نرسید. اما با خرید خود در حجم بالا موجب افزایش نرخ برنج در بازار جهانی شد.

حمایت از برنج ایرانی کافی است

وی با بیان موضوع دیگر مطرح شده در جلسه اظهارکرد: قیمت‌گذاری دستوری برنج در سال ۱۴۰۰را نیز در این جلسه مطرح کردیم. واردکننده هر کیلو برنج را با نرخ ۳۵ هزار تومان ترخیص می‌کرد، اما با نرخ ۳۱ هزار تومان می‌فروشد. با وجود اینکه درحال‌حاضر قیمت‌های جهانی به علت جنگ اوکراین و روسیه با ۲۰ درصد افزایش همراه بوده است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج همچنین گفت: از سوی دیگر به دوره ممنوعیت واردات که مرداد ماه است نزدیک می‌شویم. دولت باید زود تر به دنیا اعلام می‌کرد که امسال به اندازه کافی از برنج ایرانی حمایت کردیم که نرخ هر کیلو آن به مرز ۱۵۰ هزار تومان رسیده است و نیازی به حمایت با جلوگیری از واردات برنج خارجی نیست. اما هنوز این را اعلام نکردند تا کشورهای دیگر با مشاهده اوضاع بد نخواهند برنج را گران تر به ما بفروشند. درنهایت همه این‌ موارد باعث تکرار تجربه تلخ ۱۴۰۰ در افزایش نرخ برنج خارجی و ایرانی خواهد شد.

ممنوعیت واردات برنج و تاثیر بر بازار

کشاورز در خصوص ممنوعیت واردات برنج گفت: ممنوعیت واردات برنج، کنترل بازار برنج ایرانی را از دستتان خارج می‌کند. در این جلسه شفاهی با دلایل ما موافقت کردند. همچنین حذف برنج تایلندی از لیست واردات توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران که دلیل آن عدم استقبال مردم از برنج های درجه پایین وارد شده است باعث ایجاد انحصار در بازار خرید هند و پاکستان می‌شود که این‌ها به ضرر کشور است. بخش خصوصی می تواند با واردات برنج های با کیفیت منابع جدیدی را برای کشور ایجاد کند.

دولت چاره کند!

دبیر انجمن واردکنندگان برنج در پایان با بیان اینکه ما اطلاعات و آگاهی خود را در اختیار دولت گذاشتیم امیدواریم که چاره‌ای اندیشیده باشند، افزود: اگر شرایط مساعد باشد و با موارد گفته شده موافقت شود، یک میلیون و سیصد هزار تن برنج وارد کشور می‌شود و با رقابت سالم بین واردکنندگان کاهش نرخ رخ می‌دهد به طوری که افزایش نرخ جهانی برنج حس نشود. امیدواریم با موارد اعلام شده در این جلسه شاهد تکرار تجربه تلخ سال ۱۴۰۰ در کمبود و گرانی برنج خارجی و غیر قابل کنترل بودن برنج ایرانی نباشیم.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان