وام مسکن| سود وام مسکن

وام مسکن 200 میلیونی در راه است| این وام به چه کسانی تعلق می گیرد؟

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اعلام اینکه پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی از سوی بانک سپه آغاز شده است، گفت: با رفع مشکلات سامانه‌های پرداختی، باقی بانک‌ها نیز به زودی پرداخت وام را آغاز خواهند کرد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

وام مسکن یکی از موارد مهمی است که در چند سال اخیر جزو مشغله های جوانان و خانواده ها شده است. از آنجا که مسکن یکی از روش های سرمایه گذاری تبدیل شده است، افراد سعی می کنند به هر طریقی وام مسکن بگیرند تا صاحب خانه شوند. وام مسکن در هر کشور و هر بانک شرایط متفاوتی دارد.وام مسکن عمدتا به افراد مختلف در گروه های سنی مختلف اعطا می شود.  اقساط وام مسکن از جمله موارد مهمی است که باید به آن توجه داشت تا بعدا درگیر مشکل نشد.​

 

«مجید جودی» در خصوص اجرایی شدن تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی و همچنین اجرای واحدهای مسکونی روستایی تحت مسئولیت بنیاد، گفت: سال گذشته ۱۳۵ هزار خانوار برای دریافت تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی به بانک معرفی که ۷۵ هزار نفر از این تعداد، عقد قرارداد کرده و کار احداث واحدهای مسکونی را آغاز کردند.

 

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: با ارایه پیشنهاد افزایش تسهیلات مسکن روستایی به ۲۰۰ میلیون تومان و تصویب و ابلاغ آن بخش عمده‌ای از متقاضیان تسهیلات مسکن روستایی خواستار دریافت این تسهیلات بودند و به همین دلیل در روند اجرای مسکن روستایی وقفه‌ای ایجاد شد.

جودی در خصوص دلایل تاخیر در پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی توضیح داد: سامانه پرداخت تسهیلات مشکلاتی داشت که در تفاهم وزیر راه و شهرسازی و رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این مشکل حل شده است.

 

وی گفت: همچنین در خصوص افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی ضمانت‌نامه سازمان برنامه و بودجه نیاز بود که معاون اول رییس‌جمهور در خصوص رفع این مشکل قول مساعد داده است و ارایه تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن به زودی آغاز خواهد شد.

وی توضیح داد: بانک سپه تنها بانکی است که ارایه تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی را آغاز کرده است که امیدواریم با رفع مشکلات، سایر بانک‌ها نیز در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.   

معاون بنیاد مسکن افزود: تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن امکانی است که واحدهای مسکونی روستایی بتوانند با کیفیت احداث شوند. زیرا اگر افزایش تسهیلات در بخش مسکن روستایی محقق نمی‌شد واحدهای مسکونی آغاز شده روستایی که به مرحله‌ای از پیشرفت فیزیکی رسیده‌اند به تعدادی واحد مسکونی نیمه‌کاره تبدیل می‌شد که برای بخش مسکن نیز زیان‌ده محسوب می‌شود.

جودی با یادآوری اینکه سال گذشته ۷۵ هزار واحد از ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی آغاز شده است، اعلام کرد: امسال نیز تمام تلاش این است که ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی تحت مسئولیت بنیاد آغاز و در عین حال عقب‌ماندگی سال گذشته نیز جبران شود.

 

قیمت اوراق وام مسکن برای مجردها و متاهل‌های تهرانی

بر این اساس، مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود. لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد اوراق با تسه ۹۶ هزار تومانی، ۳۸ میلیون و ۴۰۰هزار تومان می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق به مبلغ ۱۵ میلیون و ۳۶۰  هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق به ۵۳ میلیون و ۷۶۰  هزار تومان می‌رسد.

زوج‌های تهرانی نیز برهمین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون توان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۷۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۱۵ میلیون و ۳۶۰هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۹۲ میلیون و ۱۶۰هزار تومان پرداخت کنند.

قیمت اوراق وام مسکن در سایر استان‌ها

سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است که با توجه به اینکه مجردها باید ۳۲۰ و متاهل های ساکن این شهرها نیز باید ۶۴۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۳۰ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان و متاهل ها نیز باید ۶۱ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان پرداخت کنند.

این وام برای مجردهای سایر مناطق شهری به ۱۲۰ و برای زوجین این مناطق نیز به ۲۴۰ میلیون تومان رسیده است. بنابراین مجردها باید با پرداخت ۱۱ میلیون و ۵۲۰  و متاهل‌ها نیز با پرداخت ۲۳ میلیون و ۴۰  هزار تومان نسبت به اخذ این وام اقدام کنند.

افزایش سقف وام مسکن برای مجردها

صحابی در ارتباط با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما افزود: بانک مرکزی در سال‌های اخیر در راستای تنوع بخشی در روش‌های پرداخت و تسهیلات مسکن ابزار‌های متنوعی را در نظر گرفته است و یکی از این ابزار‌ها که جدید هم نیست صندوق پس انداز مسکن جوان است.

 

 وی افزود: اساس این صندوق بر مبنای سپرده گذاری می‌باشد یعنی اگر خانواده‌ها بخواهند برای تامین مسکن آینده فرزندانشان فکری کنند، می‌توانند افتتاح حسابی تحت عنوان حساب مسکن جوانان و براساس جدول و پرداخت ماهانه بعد از گذشت دوره مشخص از این تسهیلات استفاده کنند.

رئیس گروه بانک‌های تخصصی اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: در صورتی که خانواده‌ها بخواهند زودتر از این تسهیلات استفاده کنند شرایط ویژه‌ای دارد که پس از پایان ۵ سال تا سقف ۸۰۰ میلیون تومان فراهم می‌شود و همچنین بین ۵ تا ۱۵ سال یک جدول مشخصی دارد که همان روز افتتاح حساب در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا این تسهیلات، افرادی را که قبل از سال ۱۴۰۱ حساب باز کردند هم شامل می‌شود؟ گفت:این حساب هر سال یک شرایط و سقف‌های مشخصی دارد، ولی با توجه به افزایش قیمت‌ها و تورم‌هایی که اتفاق افتاد؛ امسال این حساب را افزایش بیشتری دادیم تقریباً تا دو برابر سقف‌ها را اضافه کردیم یعنی کسی که از فردا حساب باز کند مشمول این سقف‌ها خواهد شد؛ بنابراین گزارش سقف تسهیلات در سال ۱۴۰۱ به مبالغ ۲ میلیارد تومان، یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به ترتیب در تهران، مراکز استان‌ها و شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و سایر مناطق شهری برای حساب‌های افتتاحی سال جاری افزایش یافته است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان