یارانه نقدی | یارانه نقدی جدید | یارانه نقدی 1401

سورپرایز جدید؛ یارانه نقدی 200 هزارتومان شد | جیب پر پول سرپرستان با تصمیم جدید رئیسی

در شرایطی که مجلس با حفظ ارز ۴۲۰۰ تومانی تا سقف ۹ میلیارد دلار موافقت کند، آن زمان بعید به نظر می‌رسد که دولت توان افزایش یارانه نقدی و کارت اعتباری را نخواهد داشت و از طرفی از نظر دولت توجیه ندارد که هم یارانه کالای اساسی پرداخت کند و هم یارانه نقدی را افزایش دهد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

اخبار زیادی در خصوص افزایش مبلغ یارانه نقدی در چند وقت اخیر شنیده شده است اما این مبلغ قطعی یارانه نقدی از طرف دولت و یا مجلس هنوز اعلام نشده است. یارانه نقدی اسفند ماه با شرایط جدید در 20 ماه به حساب سرپرست خانوار واریز می شود.مرحله یکصد و سی‌ و سوم یارانه نقدی مربوط به اسفند ماه، روز شنبه (21 اسفند ماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. واریز این مرحله از یارانه نقدی، مانند سنوات گذشته به ازای هر نفر ۴۵۵,۰۰۰ ریال است.یارانه نقدی یکی از کمکهای دولت برای کمک سرپرستان خانوار است.یارانه نقدی برای کمک به خانواده هایی با درآمد پایین یا متوسط است.خانواده های پردرآمد به یارانه نقدی نیازی ندارند و باید این مساله مدیریت شود.مبلغ یارانه نقدی معمولا هرسال افزایشی می شود.مطالب بیشتر درباره یارانه نقدی را در ادامه می خوانید.

در شرایطی که مجلس با حفظ ارز ۴۲۰۰ تومانی تا سقف ۹ میلیارد دلار موافقت کند، آن زمان بعید به نظر می‌رسد که دولت توان افزایش یارانه نقدی و کارت اعتباری را نخواهد داشت و از طرفی از نظر دولت  توجیه ندارد که هم یارانه کالای اساسی پرداخت کند و هم یارانه نقدی را افزایش دهد.

فرارو- دولت هفته‌های گذشته اعلام کرده بود با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، مابه ازای آن را به شکل یارانه نقدی و کارت اعتباری به مردم پرداختمی کند. اما حذف ارز ترجیحی با مخالفت مجلس مواجه شد و حالا افزایش یارانه نقدی یک خانوار ۴ نفره به ۸۰۰ تومان در سال ۱۴۰۱ در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.  

 پیش شرط افزایش یارانه نقدی و کارت اعتباری حذف ارز ترجیمی است. هر چند بررسی‌های تازه هم نشان می‌دهد که دولت سیزدهم همچنان مُصر است تا ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند و یارانه نقدی و کارت اعتباری را جایگزین آن کند.

هادی سبحانیان، معاون وزیر اقتصاد این موضوع را تایید کرده و گفته که تا پایان سال کارت اعتباری و یارانه‌ای آماده می‌کنند و از سال آینده این کارت‌های اعتباری و یارانه‌ای را می‌توان شارژ کرد.

او معتقد است که با وجود کارت‌های اعتباری و یارانه‌ای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به نفع اقتصاد است و مهمترین شرط حذف ارز ۴۲۰۰ نیز وجود کارت‌های اعتباری و یارانه‌ای است.

معاون وزیر اقتصاد همچنین گفته که تا به این لحظه مجلس تصمیم گرفته است که ارز ۴۲۰۰ تومانی تا سقف ۹ میلیارد دلار در بودجه سال آینده بماند. اما با این وجود دولت با آماده سازی کارت‌های اعتباری و یارانه‌ای همچنان امیدوار است که مجلس با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موافقت کند.  

یارانه‌ نقدی سال ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد؟

تا این جای کار می‌دانیم که پیش شرط افزایش یارانه در قالب نقدی و کارت اعتباری، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است. در حال حاضر نیز در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ منابعی برای تامین کالا‌های اساسی با نرخ ارز ترجیحی در نظر نگرفته است. با این اوصاف عملا با تخصیص ندادن ارز به این موضوع از نگاه دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال آینده حذف شده است.

در آن سو، اما کمیسیون تلفیق بودجه مصوبه‌ای داشته که با حذف این ارز برای سال آینده مخالفت شده است و، اما هنوز در صحن علنی مجلس بررسی نشده و باید به رای نمایندگان مجلس گذاشته شود.  

اما بررسی اظهارات نمایندگان مجلس و جو حاکم بر بهارستان حکایت از این دارد که اگر دولت تا پیش از پایان سال جاری کارت‌های اعتباری و یارانه‌ای را آماده کند، احتمال تغییر نظر مجلسی‌ها وجود دارد.

با این حال در شرایطی که مجلس با حفظ ارز ۴۲۰۰ تومانی تا سقف ۹ میلیارد دلار موافقت کند، آن زمان بعید به نظر می‌رسد که دولت توان افزایش یارانه نقدی و کارت اعتباری را نخواهد داشت و از طرفی از نظر دولت  توجیه ندارد که هم یارانه کالای اساسی پرداخت کند و هم یارانه نقدی را افزایش دهد.

یارانه‌ها به چقدر می‌رسند؟

در حال حاضر، چون تکلیف ارز ۴۲۰۰ تومانی مشخص نشده، دولت هم اظهارنظر‌های خود درباره افزایش یارانه را متوقف کرده تا وضعیت ارز ترجیحی مشخص شود. اما پیش از این محسن رضایی گفته بود که یک خانوار چهار نفره در سال آینده ۸۰۰ هزار تومان در قالب یارانه نقدی و کارت اعتباری دریافت می‌کند.

طبق گفته‌ها اخیر، معاون اقتصادی ابراهیم رئیسی، مجموع یارانه نقدی، معیشتی و کالای اساسی هر نفر در سال ۱۴۰۱ به ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد.   بر این اساس وعده داده شد که نیمی از مبلغ به صورت نقدی و نیمی دیگر به شکل کالا خواهد بود.

اما اگر ارز ترجیحی حذف نشود، مبلغ یارانه ها همچون سال جاری خواهد بود و تغییری نخواهد داشت.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس گفت: قرار است دولت در لیست یارانه‌بگیرها بازنگری انجام دهد و افرادی که غیرمنصفانه حذف شدند، دوباره به لیست برگردند. برخی هم که طبق قانون نباید دریافت کنند، اما در لیست قرار دارند، حذف شوند.

هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس گفت: برای رقم یارانه سال آینده تاکنون تصمیم‌گیری نشده است و در این راستا اختلاف نظرهایی وجود دارد.

 وی افزود: مبلغ ارز ترجیحی برای سال آینده و اینکه با آن چه کالاهایی وارد می‌شود، دست دولت بوده و چیزی در خصوص آن اعلام نشده است.

وزیر کار با اشاره به ابهامات پرداخت یارانه معیشتی به مناسبت ۲۲ بهمن گفت: دهک بندی که انجام شد به دلیل برخی محدودیت‌های اطلاعات در سامانه‌ها٫ محتاطانه انجام شده است.

حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اولین جشنواره فیلم ۱۲۰ ثانیه‌ای که با موضوع تعاون و همدلی برگزار شد، گفت: در سومین روز از چهارمین سال گام دوم انقلاب هستیم. هنر یکی از ابزارهای بسیار اساسی در گام دوم انقلاب برای تحقق آرمان‌های ایجاد تمدن نوین اسلامی و جامعه مهدوی است.

وی ادامه داد: تعاون یکی از محورهای اساسی تمدن و اقتصاد اسلامی است که برای ترویج آن باید از زبان هنر استفاده کنیم.

مسکنی معاون تعاون وزارت کار و رفاه اجتماعی نیز در این مراسم، گفت: بخش تعاون بخش مردمی اقتصاد کشور است که نیاز به فرهنگ‌سازی است. این مسئله مورد غفلت قرار گرفته است و شاید بتوانیم با ابزار رسانه این کار را به درستی یه انجام برسانیم.

وی افزود: ما باید بتوانیم با کمک مردم، فرهنگ تعاون و بهتر زیستن را نهادینه کنیم. امسال ۶۸ اثر به این جشنواره رسید و امیدوار هستیم در سال آینده بتوانیم کارهای هنری بیشتری را در این زمینه شاهد باشیم.

حجت‌الله عبدالمالکی در پاسخ به سوالی تسنیم در خصوص یارانه معیشتی ۲۲ بهمن ماه و ابهامات مربوط به شیوه شناسایی دهک‌ها گفت: تعداد زیادی از بانک‌های اطلاعاتی هستند که به سامانه رفاه ایرانیان متصل هستند اما تعدادی بانک اطلاعاتی نیز وجود دارند که همچنان متصل نشده‌اند. ما در تعامل با بخش‌های مختلف در قوه قضائیه و دولت تلاش می‌کنیم تا همه بانک‌های اطلاعاتی را متصل کنیم.

وی افزود: تا امروز اطلاعات بانک‌های اطلاعاتی که متصل نشدند را مورد استفاده قرار نداده‌ایم. به این معنا که اگر اطلاعات جدیدی به دست ما برسد ممکن است وضعیت درآمدی افراد متفاوت شود در نتیجه دهک‌های برخی تغییر خواهد کرد و ممکن است در دهک‌های بالاتر قرار گیرند. در حال حاضر براساس مجموع بانک‌های اطلاعاتی که در اختیار ما است دهک‌بندی‌ها انجام شده است. این مسئله در دولت نیز مطرح شده و یکی از درخواست‌هایی که در شورای عالی رفاه مورد بررسی قرار خواهد گرفت این است که تمامی بانک‌های اطلاعاتی در اختیار پایگاه رفاه ایرانیان قرار بگیرد تا دهک‌بندی دقیق‌تری انجام دهیم.

حجت‌الله عبدالملکی ادامه داد: به دلیل نقص‌های موجود ما محتاطانه دهک‌بندی کردیم.

دلیل واریز نشدن یارانه نقدی ۲۲ بهمن!

پس از واریز یارانه ۲۲ بهمن ماه، سوالی که برخی از افراد مطرح می‌کنند این است که آیا خطایی در واریز یارانه‌ها رخ داده و لیست ازسالی برای واریز یارانه‌ها دچار مشکل بوده و یا اینکه معیار واریز کمک‌های حمایتی تغییر کرده است؟ یعنی برخی از افراد سال گذشته مشمول یارانه معیشتی و کمک‌های حمایتی کرونایی دولت بودند اما امسال مشمول این یارانه نشده‌اند؟

دولت اعلام کرده که تنها ۳۲ میلیون نفر یارانه ۲۲ بهمن ماه را دریافت می‌کنند. یعنی افراد دهک اول تا چهارم. این در حالی است که تعداد مشمولان یارانه معیشتی و برخی از کمک‌های حمایتی دولت،هفت دهک درآمدی جامعه بوده. یعنی ۶۲ میلیون نفر! پس به نظر می‌رسد که معیار پرداخت یارانه ۲۲ بهمن، پرداخت یارانه معیشتی و نقدی نبوده.

بلکه چهار دهک درآمدی اول جامعه (افرادی که درآمد ماهانه آنها بین ۳ تا چهار میلیون تومان باشد) و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی مشمول یارانه ۱۰۰ هزار تومانی بهمن ماه بوده‌اند.

با اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها تا دقایقی دیگر یارانه نقدی بهمن ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود، با انجام این واریزی دولت در یک نوبت دیگر باید دو یارانه نقدی و معیشتی بنزین اسفند ماه را پرداخت کند تا پرونده یارانه‌های امسال بسته شود. اما وضعیت پرداخت یارانه‌ها در سال آینده چگونه است؟

براساس اظهارات عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۱ درباره هدفمندی یارانه‌ها در کمیسیون تلفیق بودجه تصویب شد.

طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، میزان یارانه نقدی و معیشتی رقم ۷۳.۸ هزار میلیارد تومان و میزان یارانه برای تامین کالاهای اساسی ۱۰۹ هزار میلیارد تومان و یارانه دارو، تجهیزات پزشکی، تکمیل بیمه سلامت برای افراد فاقد بیمه و تامین دارو برای بیماران خاص و صعب‌العلاج ۷۰ هزار میلیارد تومان و یارانه نان و خرید تضمینی گندم ۷۱ هزار میلیارد تومان تعیین شد.

براساس این اظهارات یعنی میزان یارانه نقدی و معیشتی بنزین برای سال آینده تغییری نمی‌کند. اما تغییر اصلی برای واریز این دو یارانه ادغام بودجه آنهاست. در سنوات گذشته بودجه یارانه معیشتی بنزین و یارانه نقدی به صورت جداگانه در قانون بودجه سال بعد منطور می‌شد اما این اتفاق امسال نیافتاد.

این تغییر نشان می‌دهد که به احتمال زیاد واریز این دو یارانه ادغام می‌شود. یعنی یارانه بگیران به جای دو نوبت در یک نوبت کل یارانه ماهانه خود را دریافت کنند.

مبلغ یارانه نقدی ۱۴۰۱ مشخص شد

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ به بیان توضیحاتی درباره مبلغ یارانه ۱۴۰۱ بعد که قرار بود در ازای برداشته شدن ارز ترجیحی بیشتر شود، پرداخت.

 رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: با توجه به اینکه دولت ارز ترجیحی را در حذف کرده و مبالغی برای ارز ترجیحی دارو و گندم در نظر گرفته، یارانه ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده ۴۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

به گفته زارع منبعی برای افزایش یارانه ۱۴۰۱ نداریم زیرا یارانه از محل گندم و سایر کالاهای اساسی به مردم پرداخت می شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ همچنین از مصوبه کمیسیون برای برقراری یارانه خانوارهایی که یارانه آنها قطع شده گفت: کسانی که یارانه آن‌ها قطع شده می‌توانند در سامانه الکترونیکی وزارت تعاون مجددا در سال ۱۴۰۱ ثبت نام کنند تا بعد از بررسی یارانه آن‌ها دوباره برقرار شود.

دولت در زمان ارائه لایحه بودجه ارز ترجیحی را حذف کرده بود و اعلام کرده بود که به جای ارز ترجیحی مبلغ یارانه از ماهی ۴۵ هزار و ۵۰۰ هزار تومان به ۱۱۰ هزار تومان افزایش می‌یابد و حتی مطرح شده بود که کارت نان به مردم داده شود تا بر اثر حذف ارز اقشار ضعیف جامعه آسیب نبینند.

این سخنان زارع در نشست خبری و به عنوان مصوبات امروز کمیسیون تلفیق مطرح شد.

یارانه نقدی ۸۰۰ هزار تومانی کی واریز می شود؟

با وجود تمام هیاهوی مربوط به پرداخت یارانه ۸۰۰ هزار تومانی، شرط اجرای آن یعنی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی فعلا منتفی شده و همین موجب عدم پرداخت یارانه های ۸۰۰ هزار تومانی وعده داده شده، می‌شود، مگر آنکه دولت در فرصت باقی مانده برنامه‌ای ارائه کند که پاسخگوی تمامی ابهامات حذف ارز ترجیحی بوده و مدیریت بعد از آن را تضمین کند.

آنچه که در ماه‌های اخیر در مورد افزایش مبلغ یارانه نقدی مطرح بود، به این موضوع برمی گشت که دولت در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بتواند بخشی از منابع ناشی از آن را جهت پرداخت یارانه های نقدی اختصاص دهد که در این صورت مبلغ یارانه نیز افزایش پیدا می کرد.

تغییر یارانه‌ها در سال آینده

در مجموع به نظر می‌رسد برای تغییر یارانه‌ها باید منتظر تصمیم دولت در سال آینده بود.

اولین تغییر به مبلغ یارانه مربوط می‌شود. دولت طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را به مجلس ارائه کرده و نمایندگان مجلس باید تا پایان سال درباره این موضوع تصمیم‌گیری کنند. اگر تصمیم مجلس و دولت بر حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی باشد، دولت باید از منابعی که آزاد می‌شود مبلغ یارانه را افزایش دهد.

نمایندگان مجلس می‌گویند که در سال آینده مبلغ ۱۱۰ هزار تومان یارانه جدید پرداخت می‌شود. آنطور که گفته می‌شود قرار است یارانه جدید به ۶۰ میلیون نفری پرداخت می‌شود که یارانه معیشتی دریافت می‌کنند.

دومین تغییر یارانه‌ها در سال آینده، حذف یارانه‌بگیران است. براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ نیز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است که، سه دهک از یارانه‌بگیران را برای حذف شناسایی کند.

بنابراین این که مجلسی‌ها می‌گویند یارانه جدید به ۶۰ میلیون نفر می‌رسد، منظور حذف یارانه‌بگیران است.

جزئیات پرداخت کارت یارانه جدید/ مبلغ کارت یارانه چقدر است؟

معاون وزیر اقتصاد از پرداخت کارت یارانه جدید به مردم تا پایان سال جاری خبر داده است. اما ماجرای کارت یارانه چیست و مبلغ آن چقدر است؟

قرار بر این بود ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود و اعتبار آن در قالب یارانه به مردم پرداخت شود. درباره مبلغ یارانه جدید هم گمانه‌های زیادی مطرح بود و حتی گفته شد احتمالا یارانه خانوار چهار نفره به ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد.

آنگونه که محسن رضایی، معاون اقتصادی دولت اعلام کرده قرار بود بخشی از این یارانه در قالب کارت اعتباری و بخشی در قالب نقدی به مردم پرداخت شود. حالا معاون وزیر اقتصاد از پرداخت کارت یارانه جدید تا پایان سال خبر داده است.

کارت یارانه جدید چیست؟

کمتر از دو ماه تا پایان سال جاری مانده و هنوز هیچ نهادی جزئیات پرداخت کارت یارانه را اعلام نکرده است. جدیدترین خبر، مربوط به معاون وزیر اقتصاد است که گفته با همکاری‌های دستگاه‌های مختلف تا انتهای امسال کارت یارانه‌ جدید آماده می‌شود.

اما آنگونه که هادی سبحانیان خبر داده کارت یارانه‌ای جدید، از سال آینده به صورت اعتباری و یارانه‌ای شارژ می‌شود و در اختیار جامعه هدف قرار می‌گیرد. بر اساس این اطلاعات می‌توان گفت، اولا کارت یارانه جدید از سال آینده قابل استفاده است.

دوما بخشی کل اعتباری که در این کارت شارژ می‌شود به صورت نقدی قابل برداشت نیست. بلکه قرار است بخشی در قالب یارانه نقدی باشد و بخشی در قالب اعتباری که می‌توان احتمالا با آن کالا خرید.

یارانه جدید ۱۲۰ هزار تومانی در راه است

تقریبا چند روزی است که امیدها برای واریز یارانه جدید به ناامیدی بدل شده است؛ چراکه حذف ارز ترجیحی منتفی و در نتیجه، منبعی برای یارانه جدید وجود ندارد؛ با این وجود هنوز هم صحبت‌هایی در مورد یارانه‌ها می‌شود و برخی اظهار می کنند که ممکن است یارانه به طرق مختلف به مردم داده شود؛ از جمله این روش‌ها که پس از منتفی شدن یارانه جدید، بدان اشاره شد، می‌توان به کالا کارت و یا کارت پروتئین اشاره کرد.

اما سوالی که مطرح می‌شود، این است که تکلیف یارانه‌های فعلی چه خواهد شد؟ یارانه ۴۵هزار و ۵۰۰تومانی، افزایش می‌یابد یا همچنان مانند قبل و به همان مبلغ پرداخت خواهد شد؟ اصلا یارانه ۴۵هزار تومانی در سال آتی ادامه خواهد داشت یا خیر؟ اقتصاد آنلاین برای یافتن پاسخ این سوالات، به مصاحبه با علیرضا نظری، نماینده مردم خمین در مجلس پرداخته است.

نظری در پاسخ به این سوال که نظر دولت در مورد یارانه‌ها چیست؟ اظهار داشت: نظر دولت در بحث یارانه‌ها مثبت است و تصمیم دارند در لایحه مدنظر داشته باشند؛ در کمیسیون تلفیق هم روی رقم بحث شده اما هنوز نتیجه مشخص نیست؛ ولی تا جایی که من اطلاع دارم، نظرات در این باره مثبت بوده است؛ اما اینکه جمع‌بندی نهایی در صحن مجلس به کجا برسد، قابل پیش‌بینی نیست؛ اما در هر صورت نظر غالب بر این است که یارانه‌ها باید حتما ادامه یابد.

وی ادامه داد: فعلا روی مبلغ آن بحث می‌شود و باید مبلغ یارانه‌ها مشخص شود؛ اما اینکه در صحن مجلس این عدد باشد یا افزایش یابد، نمی‌توان فعلا نظر دقیقی داد و باید دید در صحن آرا به چه صورت خواهد بود.

با اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها تا دقایقی دیگر یارانه نقدی بهمن ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود، با انجام این واریزی دولت در یک نوبت دیگر باید دو یارانه نقدی و معیشتی بنزین اسفند ماه را پرداخت کند تا پرونده یارانه‌های امسال بسته شود. اما وضعیت پرداخت یارانه‌ها در سال آینده چگونه است؟

براساس اظهارات عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۱ درباره هدفمندی یارانه‌ها در کمیسیون تلفیق بودجه تصویب شد.

طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، میزان یارانه نقدی و معیشتی رقم ۷۳.۸ هزار میلیارد تومان و میزان یارانه برای تامین کالاهای اساسی ۱۰۹ هزار میلیارد تومان و یارانه دارو، تجهیزات پزشکی، تکمیل بیمه سلامت برای افراد فاقد بیمه و تامین دارو برای بیماران خاص و صعب‌العلاج ۷۰ هزار میلیارد تومان و یارانه نان و خرید تضمینی گندم ۷۱ هزار میلیارد تومان تعیین شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در واکنش به سؤالی در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ گفت: متوسط پرداختی یارانه ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰تومانی بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان خواهد بود و این مسئله براساس وضعیت دهک‌ها در جلسات کارشناسی تعیین خواهد شد.

میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این پرسش که برای جلوگیری از تورم حذف ارز 4200تومانی در مقطع ابتدایی سال بعد و همزمان با ماه مبارک رمضان که به‌صورت طبیعی تقاضای خوراکیها افزایش می‌یابد، کنار تورم انتظاری ناشی از تغییر نرخ محاسباتی ارز در گمرک، چه برنامه‌ای لحاظ شده است گفت: دولت مکلف به اجرای قانون است و سال جاری نیز در شش‌ماهه دوم امکان استفاده از ارز ترجیحی را نداشتیم. دولت قبل نیز اجازه گرفت تا این کار را با تأخیر انجام بدهد. امروز نیاز واردات به‌دلیل خشکسالی افزایش یافته است.

وی افزود: وقتی دولت شروع به کار کرد بین 30 تا 70 درصد ذخیره راهبردی کالاهای اساسی  پایین‌تر از حد مجاز بود در نتیجه انجام این کار یک ضرورت بود. قانون ذکر کرده بود که بیش از هشت میلیارد دلار دولت نباید ارز 4200 را اختصاص دهد. مواردی مانند نیاز به گندم و افزایش قیمت جهانی اقلام خوراکی نیز در بودجه دیده نشده بود. در صورتی که بخواهیم همان هشت میلیارد را عملیاتی کنیم به 18 میلیارد دلار می‌رسیم. دولت باید فکری برای این موضوع می‌کرد و مازاد ارزی را که نیاز داشت با مجلس حل می‌کرد.

میرکاظمی ادامه داد: نظرات مختلفی در این حوزه وجود دارد و این بحث مربوط به همین امسال است. سال آینده موضوع شفاف‌تر خواهد بود. امسال از نیم سال دوم دولت اجازه‌هایی را گرفت تا بتواند ذخایر استراتژیک را تأمین کند و امروز نیز تخصیص ارز ترجیحی ادامه دارد. سال آینده دیگر امکان ادامه این روند وجود ندارد. نظر مجلس این است که ما بیاییم از یارانه برای جبران هزینه‌ها استفاده کنیم. ارز ترجیحی یک نامعادله در اقتصاد است و موجب به‌هم‌ریختگی اقتصاد می‌شود.

وی گفت: اگر قرار باشد سیاست ارز ترجیحی ادامه پیدا کند دچار کسری شدید در بودجه خواهیم شد چرا که به‌اندازه کافی منابع ارزی در اختیار نداریم. ماهیانه یک و نیم میلیارد دلار ارز ترجیحی داده می‌شود اما قیمت این کالاها نیز در بازار رشد داشته است. دولت باید فکری برای این مسئله انجام دهد و جلسات کارشناسی در این خصوص در جریان است تا شکل حمایت اصلاح شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: امروز در برخی کالاها دیگر مفهومی از ارز 4200 در بازار وجود ندارد در نتیجه دیگر دلیلی برای پرداخت ارز ترجیحی وجود ندارد، در نتیجه دولت در تبصره 14 یکصد هزار میلیارد تومان برای حمایت از اقشار کم‌درآمد مردم در نظر گرفته است، ضمن اینکه بسیاری از افراد که سطح درآمدی بالایی دارند یارانه دریافت می‌کنند و دولت باید به این مسئله رسیدگی کند.

وی اضافه کرد: دولت به‌دنبال اجرای یک برنامه کامل است که تمام زوایای این مسئله را در نظر گرفته باشد. حذف ارز ترجیحی تورم دارد اما این مسئله در کارگروه‌های تخصصی بررسی شده است، بر این اساس 7.6 درصد تورم ایجاد می‌شود اما به‌سبب جلوگیری از افزایش پایه پولی بخش زیادی از این رقم به جامعه بر خواهد گشت. امیدوار هستیم بتوانیم از منابع موجود در کشور به‌درستی استفاده کنیم.

میرکاظمی در مورد پرداخت رقم یارانه‌ ریالی به‌ازای حذف ارز ترجیحی در سال بعد، گفت: متوسط پرداختی یارانه ناشی از حذف ارز 4200تومانی بین 90 تا 120 هزار تومان خواهد بود و این مسئله براساس وضعیت دهک‌ها در جلسات کارشناسی تعیین خواهد شد.

واریز یارانه نقدی میلیونی بحساب این افراد

دولت‌ها برای کمک به خانوار ها در تامین هزینه‌های زندگی و معیشتی، یارانه‌ هایی را برای افراد در نظر گرفته اند که هرماه به حساب افرادی که شرایط لازم را دارند واریز می‌شود.

 از سال ۱۳۹۰ دولت دهم برای کمک به خانواده‌ها یارانه نقدی به مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را در نظر گرفت که پس از گذشت ۱۰ سال تاکنون این مبلغ، بیستم هر ماه به حساب سرپرست خانوارها واریز می‌شود؛ با توجه به بررسی‌های انجام شده این مبلغ  به حساب ۷۷ میلیون نفر واریز می‌شود.

 یارانه معیشتی، از آبان ماه ۹۸ به دنبال افزایش قیمت بنزین دولت برای کمک به خانواده‌ها مابه‌التفاوت این افزایش قیمت را به حساب افراد واریز می کند که این مبلغ بسته به تعداد اعضای خانواده‌ها متغیر است. این یارانه دهم هر ماه به حساب افراد واریز خواهد شد؛ به طوری که برای خانوار یک نفره ۵۵ هزار، دو نفره ۱۰۳ هزار، سه نفره ۱۳۸ هزار، چهار نفره ۱۷۲ هزار و پنج نفره و بالاتر ۲۰۵ هزار تومان است که با توجه به آمارها، این مبلغ به ۶۰ میلیون نفر تعلق می‌گیرد.

تا آخر سال چه مقدار یارانه به خانوارهای یک نفره، ۲ نفره، ۳ نفره، ۴ نفره و ۵ نفره به بالا تعلق می‌گیرد؟

خانوارهای یک نفره:

با توجه به مجموع مبلغ یارانه‌ها، تا پایان سال برای خانوارهای یک نفره، ۴۰۲ هزار تومان در نظر گرفته شده است که در موعد مقرر به حساب سرپرست خانوارها واریز می شود.

خانوارهای ۲ نفره:

در ادامه، دولت برای کمک به خانواده‌های ۲ نفره در مجموع مبلغ ۵۹۴ هزار تومان را در نظر گرفته که تا پایان امسال به این افراد اختصاص داده است.

خانوارهای ۳ نفره:

در این بین برای خانواده‌های ۳ نفره هم با توجه به یارانه نقدی  ۴۵ هزار ۵۰۰ تومانی و یارانه ۱۳۸ هزار تومانی معیشتی، در مجموع ۷۳۴ هزار تومان پرداختی‌صورت می‌گیرد.

خانوارهای ۴ نفره:

با توجه به اعداد و ارقام برای خانواده‌های ۴ نفره هم ۸۷۰ هزار تومان در ۴ ماه آینده یعنی آذر، دی، بهمن و اسفند در نظر گرفته شده است که به حساب سرپرست خانوارها واریز خواهد شد.

خانوارهای ۵ نفره و بالاتر:

در آخر هم، یک میلیون و ۲ هزار تومان برای خانواده‌های ۵ نفره و بالاتر تا پایان سال ۱۴۰۰ به حساب سرپرست خانوارها واریز می‌شود، تا از این مبلغ در مخارج خود استفاده کنند

یارانه نقدی این افراد ۲۰۰ هزار تومان می شود

۱۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه به اقشار آسیب‌پذیر اختصاص می‌یابد. این خبری است که معاون وزیر اقتصاد اعلام کرده و به‌نظر می‌رسد این گزاره پیشنهادی وزارت اقتصاد برای جبران فشار ناشی از حذف ارز ترجیحی در بودجه سال آینده باشد. هادی قوامی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۱ می‌گوید: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت، ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد و تخصیصی برای اعطای این ارز درنظر گرفته نشده است. احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در تکمیل این گزاره می‌گوید: دولت قائل به این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی به‌صورت تدریجی حذف شود که شوک به‌دنبال نداشته باشد. او توضیح می‌دهد: ارز ترجیحی دارو حفظ خواهد شد و درخصوص نان که قوت غالب مردم است نیز فشاری وارد نخواهد شد. همزمان سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، دیروز در جمع دانشجویان دانشگاه شریف گفت: دولت لایحه حذف ارز ترجیحی را از مجلس پس نگرفته است.

مجلس پیش از این به فوریت لایحه پیشنهادی دولت برای تغییر مسیر ارز ۴۲۰۰ تومانی رأی نداد. اکنون به‌نظر می‌رسد دولت امیدوار است در قالب لایحه بودجه سال آینده، از حجم ارز تخصیصی با نرخ ترجیحی، بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی، بکاهد و بخشی از آن را در قالب کمک معیشتی و یا به‌صورت یارانه نقدی بین ۶ دهک جامعه توزیع کند. اگر مبنای قضاوت را مبلغ اعلام‌شده از معاون وزیر اقتصاد در نظر بگیریم، به‌نظر می‌رسد دولت تصمیم دارد؛ سال آینده، ۴ میلیارد دلار از ارز ترجیحی را با نرخ ۲۵ هزار تومان آزاد و آن را بین ۶۰ میلیون نفر از اقشار متوسط و آسیب‌پذیر توزیع کند. برآورد می‌شود در سال آینده با درنظر گرفتن مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه نقدی و همچنین کمک معیشتی دولت ناشی از افزایش قیمت بنزین در آبان ۹۸، سرانه یارانه نقدی یا کالایی هر شهروند مشمول ماهانه ۲۰۰ هزار تومان خواهد شد. البته این به‌معنای دادن ۲۰۰ هزار تومان یارانه به‌صورت نقد نیست بلکه به‌نظر می‌رسد در نتیجه تصمیم احتمالی مشترک دولت و مجلس، بخشی از این یارانه در قالب کارت اعتباری خرید کالاهای اساسی، بین افراد مشمول توزیع شود.

مجموع یارانه نقدی سال ۱۴۰۱

حالا با این فرض می‌توان گفت خانوارهایی که در هفت دهک اول درآمد قرار دارند، ماهانه باید منتظر دریافت سه یارانه باشند. مبلغ این یارانه برای خانوار چهار نفره بین ۷۱۴ تا ۸۳۴ هزار تومان است. بر این اساس می‌توان گفت یارانه نقدی خانوارها و یارانه معیشتی به قوت خود باقی است و یارانه ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومانی جدیدی هم قرار است پرداخت شود.

مبلغ یارانه نقدی برای همه افراد ثابت است و ماهانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. یک خانوار چهار نفره در هر دهکی که باشد، ماهانه ۱۸۲ هزار تومان یارانه نقدی دریافت می‌کند.جز این یک خانوار چهار نفره ماهانه ۱۷۲ هزار تومان یارانه معیشتی یا یارانه بنزین دریافت می‌کنند.حالا قرار است یارانه جدیدی هم به حساب این خانوارها واریز شود. مبلغ یارانه جدید برای یک خانوار چهار نفره ۴۸۰ یا ۳۶۰ هزار تومان است.

با توجه به اینکه این یارانه قرار است به دهک‌های پایین درآمدی پرداخت شود، می‌توان گفت خانوارهای ۵ تا ۷ دهک اول جامعه هر سه این یارانه‌ها را دریافت می‌کنند.پس یک خانوار چهار نفره که در دهک اول تا چهارم قرار دارد، سال آینده در مجموع ۸۳۴ هزار تومان یارانه می‌گیرد. یک خانوار چهار نفره که در دهک پنجم تا هفتم قرار دارد ۷۱۴ هزار تومان یارانه نقدی می‌گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان