یارانه نقدی | یارانه نقدی جدید | یارانه نقدی سه برابری

وام فوری بدون ضامن برای سهام عدالتی ها | یارانه نقدی ضامن دریافت تسهیلات بانکی جدید

رییس بانک مرکزی گفت: در حال بسترسازی این امر هستیم که نخست رتبه اعتباری را در اختیار بانک‌ها قرار دهیم تا هرفرد براساس رتبه اعتباری خود تسهیلات دریافت کند

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

یارانه نقدی طرحی بود که از زمان ریاست جمهوری خاتمی مطرح شده بود اما در زمان احمدی نژاد یارانه نقدی به مردم پرداخت شد.یارانه نقدی ماهانه برای هر نفر 45 هزار تومان است .در دولت جدید بحث افزایش یارانه نقدی برای هر نفر بارها مطرح شده است و جدیدا اخبار ضد و نقیضی از مبلغ قطعی یارانه نقدی به گوش می رسد اما هنوز همان 45 هزار تومان به حساب افراد پرداخت می شود.

رییس بانک مرکزی گفت: در حال بسترسازی این امر هستیم که نخست رتبه اعتباری را در اختیار بانک‌ها قرار دهیم تا هرفرد براساس رتبه اعتباری خود تسهیلات دریافت کند. در این طرح درصدد هستیم تا فرد حتی با سیم کارت تلفن همراه خود به عنوان وثیقه بتواند وام دریافت کند. یارانه یا سهام عدالت هر فرد هم می‌تواند به عنوان وثیقه لحاظ شود.

یارانه نقدی به صورت بن کارت پرداخت می شود

احتمالاً برنامه دولت این است که در سه ماه اول سال آینده یارانه را به شکل نقدی به مردم پرداخت کند اما در ماه‌های بعدی یارانه ناشی از حذف ارز 4200 تومانی به شکل بن کارت یا همان کارت های الکترونیک به مردم داده می‌شود

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1401 در پایان نشست دیروز کمیسیون متبوعش گفت:‌ دولت در جلسه کمیسیون تلفیق رسماً اعلام کرد که ارز ترجیحی 4200 تومانی در بودجه سال آینده نداریم و در لایحه تنها ارز با نرخ ETS خواهیم داشت. وی با بیان این که دولت تقریباً 250 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه و بن کارت کنار گذاشته است، اظهار کرد: بر همین اساس احتمالاً برنامه دولت این است که در سه  ماه اول سال آینده یارانه را به شکل نقدی به مردم پرداخت کند اما در ماه‌های بعدی یارانه ناشی از حذف ارز 4200 تومانی به شکل بن کارت یا همان کارت های الکترونیک به مردم داده می‌شود. از سوی دیگر میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز جزئیات طرح پیشنهادی دولت برای پرداخت یارانه نان را تشریح کرد. وی گفت: طرح (که زمان اجرای آن بستگی به مصوبات مجلس دارد) به این گونه است که در هنگام خرید افراد از نانوایی با کارتی که در اختیار مردم هست، به نانوا قیمت جدید پرداخت می شود، ولی از فردی که نان را می خرد، قیمت قبل کسر می شود. این طرح در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در دست اقدام است. همچنین فعلاً بیشتر بحث نهاده ها (برای اصلاح ارز 4200) مطرح است و دارو و نان در مرحله بعدی قرار دارند.

حذف یارانه غیر مستقیم از برخی کالاها

میر تاج الدینی در مورد اینکه پیش‌بینی شما در مورد رای نمایندگان به کلیات بودجه چیست اظهار کرد:  در این بودجه چند موضوع چالش‌برانگیز وجود دارد؛ از جمله ساماندهی یارانه ها. دولت در لایحه بودجه یارانه غیر مستقیم را از کالاهای اساسی حذف و آشکار می‌کند. یعنی کالاها با ارز ترجیحی محاسبه نمی‌شود. یارانه را در جداول مشخص در بودجه مشخص کرده است. ارانه کالاهایی که مشمول ارز ترجیحی بودند همانند نهاده‌های دامی و... را حذف کردند و یارانه آن را روی کالاها حساب کردند و مابه التفاوت را مستقیم به مردم می‌دهند. در این مورد نیز گفت‌وگویی هایی انجام شده است که آیا این یارانه را نقدی پرداخت کنند یا به شکل کالایی. نمایندگان بیشتر طرفدار یارانه کالایی هستند.

نایب رئیس دوم کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات اظهار کرد: اگر دولت تلاش کند تا نمایندگان را قانع کند که مسیر درستی را در پیش گرفته است، مجلس به لایحه رای خواهد داد اما نگرانی نمایندگان در مجلس این است که دولت کاری را شروع کند و نتواند آن را کنترل کند و مردم از این تغییر روش آسیب ببینند.

پرداخت بن کارت به این خانوارها

رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: مجلس و دولت هنوز برای چگونگی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و جایگزین آن به توافق مشترک نرسیده‌اند و رایزنی‌ها در این باره همچنان ادامه دارد.

«حمیدرضا حاج بابایی» روز سه‌شنبه( ۲۱ دی ماه) درباره حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه۱۴۰۱ گفت: موضوع ارز ترجیحی در بودجه موضوعی بسیار مهمی است و برای این موضوع بسیار مهم باید دولت و مجلس به جمع بندی مشترک و دقیقی برسند و تا زمانی که راهکار محکم و متقن ارائه نشود نمی‌توان تصمیم نهایی را در این باره گرفت. چرا که خطر قرمز ما معیشت مردم است.

رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ افزود: بررسی راهکارهایی که مورد تایید مجلس باشد و دولت هم آن را قبول کند، همچنان در جلسات ادامه دارد تا به توافق مشترک برسیم و دولت در حال ارائه گزارش در جلسات است و هنوز راهکار قطعی ارائه نشده است.

وی ادامه داد: اینکه در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چه دهک‌هایی و  چگونه حمایت می‌شوند و چه یارانه‌ای دریافت می‌کنند، در این نشست‌ها در حال بررسی است. چرا که باید تعریفی از دهک‌های مختلف مردم در نظر گرفت که به آنها یارانه پرداخت شود.

نماینده مردم همدان در مجلس تاکید کرد: تا زمانی که به راهکار متقنی نرسیم که معیشت مردم آسیب نبیند، نمی‌توان راهکارهای در نظر گرفته شده را تایید کرد و باید این راهکارها از استحکام فکری لازم برخوردار باشند تا در این صورت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تصمیم گرفت.

حاجی بابایی درباره اینکه آیا در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قرار است یارانه مستقیم به مردم پرداخت شود، گفت: سمت و سوی مجلس به سوی کالابرگ است. البته این موضوع هنوز جمع بندی نشده است.

وی درباره پیشنهاد دولت برای جایگزین کردن حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تصریح کرد: اشکال بودجه در این است که جزییات اجرای برنامه توسط دولت بیان نشده و بیشتر کلیات را اعلام کرده است و دراین زمینه با رییس جمهور و وزرای دولت جلساتی برگزار شده و همچنان این جلسات ادامه دارد.

رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ درباره اینکه اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود، یارانه به چه افرادی و چه کالاهایی تعلق می‌گیرد؟ عنوان کرد: موضوع جلسات بر سر همین است که حدود ۷ تا ۸ پیشنهاد در حال بررسی است که آیا این کار انجام شود یا خیر؟ و اگر انجام شد به چه افرادی یارانه بدهیم؟ یا اینکه در این زمینه چه تفاوت‌هایی قائل شویم. همچنین اگر قرار شد کالا برگ تعلق بگیرد برای چه کالاهایی باید در نظر گرفته شود.

رییس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بنده به عنوان مسوول در کمیسیون تلفیق تا زمانی که فکرم در این باره به جمع بندی و آرامش نرسد، اقدامی انجام نخواهم داد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان