سود سهام عدالت | سهام عدالت | زمان واریز سود سهام عدالت | وام سهام عدالت

عیدی بزرگ رئیسی به سهام عدالتی ها | خبر وزیر اقتصاد درباره واریزی جدید بحساب دارندگان سهام عدالت

رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره زمان واریز و رقم سود سهام عدالت سال ۹۹ توضیحاتی ارائه کرد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

ارزش سهام عدالت در این سالها یکی از مسائل بحث برانگیز در بین مردم و دولت بوده است.خیلی از مردم زمان ثبت نام ارزش سهام عدالت از ثبت نام جامانده اند و در این سالها با وجود پیگیری های مستمر نتوانستند در سایت ارزش سهام عدالت ثبت نام کنند و از این شرایط استفاده کنند.در سال گذشته شرایطی برای فروش و اعطای ارزش سهام عدالت از طرف دولت برای دارندگان آن ایجاد شده بود

رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره زمان واریز و رقم سود سهام عدالت سال ۹۹ توضیحاتی ارائه کرد.

قربان زاده به آخرین وضعیت پرداخت سود سال ۹۹ سهام عدالت به حساب سهامداران اشاره کرد و گفت: تاکنون رقم کلی نهایی و زمان واریز آن مشخص شده است. براساس محاسبات انجام شده، احتمالا تا پایان سال رقمی حدود ۶۰۰ هزار تومان به حساب هر سهامدار پرداخت شود.

قربان زاده گفت: ۴۹ میلیون سهامداری که دارای سهام عدالت هستند، بعد از ابلاغ رهبر انقلاب و نیز آیین‌نامه شورای‌عالی بورس قادر به انتخاب دو روش مدیریت مستقیم و غیرمستقیم بودند.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی افزود: بعد از انتخاب نوع روش مدیریت، سهامداران مستقیم خود سهامدار شرکت‌های سرمایه پذیر و سهامداران غیرمستقیم، سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی شدند.

وی گفت: شرکت‌های سرمایه پذیر دارای سهامداران عدالت به دو دسته شرکت‌های بورسی و غیربورسی تقسیم می‌شود که شرکت‌های بورسی دارای ۳۶ شرکت بورسی و شرکت‌های غیربورسی شامل ۱۳ شرکت هستند. سود سال ۹۹ سهام عدالت شرکت‌های غیر بورسی حدود ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و سود شرکت‌های بورسی رقمی حدود ۲۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: جمع سود دو شرکت بورسی و غیربورسی عددی معادل حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان است که این رقم باید میان ۴۹ میلیون سهامدار توزیع شود، بر این اساس تا پایان سال به هر سهامدار احتمالا رقمی حدود ۶۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه جمع سود شرکت‌های بورسی و غیربورسی نسبت به سال ۹۸ حدود سه برابر افزایش پیدا کرده است، افزود: جمع سود سال ۹۸ که سال گذشته به حساب سهامداران پرداخت شد، حدود ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که امسال این عدد به بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی گفت‌: در زیرمجموعه شورای‌عالی بورس، کارگروهی برای تعیین تکلیف موضوعات مرتبط با سهام عدالت تشکیل شده است که در آن نمایندگانی از سازمان خصوصی‌سازی، سازمان بورس و اوراق بهادار، اتاق تعاون، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، دستگاه‌های نظارتی و کانون سهام عدالت حضور دارند.

وی افزود: در این کارگروه در تلاش هستیم که جزییات نحوه پرداخت سود سهامداران غیرمستقیم مشخص و قوانین آن رعایت شود تا سهامداران آن بتوانند هر چه زودتر به سود مدنظر دست پیدا کنند.

تعیین تکلیف باقیمانده سود سال ۹۸ سهام عدالت

وی همچنین در خصوص زمان پرداخت باقی‌مانده سود سال ۹۸ سهام عدالت به حساب مشمولان نیز، گفت: برخی از شرکت‌های بزرگ مانند دخانیات، مخابرات و... سود سال‌های گذشته خود را به طور کامل پرداخت نکردند، سازمان خصوصی‌سازی مکلف به پیگیری از این شرکت‌ها است و موارد حقوقی لازم در مورد آنها را اعمال کرده است تا این شرکت‌ها هر چه زودتر باقی‌مانده سود سال گذشته را پرداخت کنند.

قربان زاده گفت: اقدام حقوقی مربوط به این شرکت‌ها را انجام دادیم و ماده ۴۸ قانون محاسبات عمومی را بر این شرکت‌ها اعمال کردیم، براین اساس دیگر امکان ثبت صورت جلسات برای آنها وجود ندارد و این شرکت‌ها باید هر چه زودتر معوقات را پرداخت کنند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی افزود: اکنون در حال مذاکرات با هیات مدیره این دو شرکت بزرگ هستیم تا بتوانند سود معوقه را در قالب دریافت تسهیلات از بانک پرداخت کنند، اما تاکنون زمان دقیقی برای پرداخت این سود اعلام نشده است.

سود سهام عدالت ۱۴۰۰ چه زمان واریز می‌شود؟

سود سهام عدالت سال قبل تا پایان سال به حساب دارندگان سهام عدالت واریز می‌شود. سال گذشته سود سهام عدالت یک میلیون تومانی، ۴۰۰ هزار تومان بود. مبلغ سود سهام عدالت امسال چقدر است و به چه شکلی به مردم پرداخت می‌شود؛ نقدی یا در قالب سهام؟

معاون وزیر کار از واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۰ تا قبل از عید خبر داده و گفته این سود به زودی بین سهامداران توزیع می‌شود.

این مقام مسئول گفته برای مشخص شدن جزئیات واریز سود سهام عدالت، هفتم بهمن ماه جلسه‌ای برگزار می‌شود تا شیوه دریافت سود سهام عدالت سال ۹۹ مشخص شود.

سود سهام عدالت نقدی است؟

هنوز جزئیات واریز سود سهام عدالت سال ۹۹ مشخص نیست و قرار است ظرف یکی دو روز آینده درباره آن تصمیم‌گیری شود. اما سود سهام عدالت سال ۹۸ که به حساب مشمولان واریز شد، هم نقدی بود و هم در قالب سهام.

آنگونه که سازمان بورس اعلام کرد ۹۴ درصد سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال ۹۸ شرکت‌های سرمایه‌پذیر نقدی به حساب دارندگان سهام عدالت واریز شد و ۴ درصد هم در قالب سهام به مردم پرداخت شد. سهام داده شد.

اما حالا برخی از نمایندگان مجلس می‌گویند ۴۹ میلیون سهامدار سهام عدالت بخشی از سود سال ۹۸ را دریافت نکرده‌اند. حسن شجاعی رئیس کمیسیون اصل نود مجلس در ۳۰ آبان سال جاری در توئیتی نوشت: ۱۰ درصد سود سهام عدالت سال ۹۸ هنوز به حساب مشمولان واریز نشده و این کمیسیون پیگیر واریز این مبلغ است.

البته این گفته شجاعی با واکنش سازمان بورس مواجه شد و این سازمان اعلام کرد: «اینکه گفته می‌شود ۱۰ درصد از سود سهام عدالت باقی مانده و به حساب مردم واریز نشده، صحت ندارد. در واقع مبلغ باقیمانده بسیار کمتر از ۱۰ درصد است و حدودا ۹۴ درصد از سود به صورت نقدی به مردم پرداخت شده است.»

سازمان بورس گفته دلیل واریز نشدن بخشی از سود سهام عدالت، افزایش سرمایه شرکت گل‌گهر سیرجان بوده و حدود ۲ درصد هم به علت پرداخت نشدن سود از سوی شرکت مخابرات است.

مبلغ سود سهام عدالت چقدر است؟

مبلغ سود سهام عدالتی که سال ۱۴۰۰ به حساب مردم واریز می‌شود هنوز مشخص نیست. اما سال گذشته، سود سهام عدالت یک میلیون تومانی، حدود ۴۰۰ هزار تومان بود و سود سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی، ۲۰۰ هزار تومان.

سود سهام عدالت سال ۹۵، برای دارندگان سهام عدالت یک میلیونی، ۱۵۰ هزار تومان بود. این مبلغ در سال ۹۶ به حدود ۱۷۵ هزار تومان رسید. سود سهام عدالت در سال ۹۷ حدود ۲۰۵ هزار تومان بود و در سال ۹۸ با رشد قابل توجهی به ۴۰۰ هزار تومان رسید.

حالا باید دید با توجه به افت شاخص کل بورس، آیا سود سهام عدالت سال ۱۴۰۰، در مقایسه با واریز سال گذشته کاهش پیدا می‌کند یا نه؟

براساس مصوبه هفته گذشته شورای عالی بورس مقرر شده که مطالبات حوزه سهام عدالت که با تاخیر بسیار همراه بوده، در اولویت پرداخت قرار گیرد.سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت سیزدهم گفت: توزیع سهام بین ۴۹ میلیون نفر در سهام عدالت بی شک بزرگترین طرح اقتصادی به جهت فراگیری است.

وی با اشاره به هدف سهام عدالت توضیح داد: کاهش نقش دولت در تصدی گری بنگاه ها، توزیع متعادل ثروت، ایجاد درآمد پایدار دائمی برای خانواده ها به ویژه دهک های پایین درآمدی از جمله اهداف سهام عدالت بود. هر چند ممکن است به دلیل وجود برخی متولدین جدید و نظام اطلاعاتی، برخی افراد که باید جزو دارندگان سهام عدالت باشند، زیر این چتر نباشند.

این عضو کابینه دولت رئیسی، اردیبهشت سال گذشته را نقطه عطف ۱۵ سال گذشته سهام عدالت دانست و ادامه داد: با آزادسازی این سهام ۲۰ میلیون نفر سهام داری مستقیم و ۳۰ میلیون نفر سهام داری غیرمستقیم را انتخاب کردند، اما نکته مهم در این زمینه توجه به مشارکت واقعی مردم در مالکیت و مدیریت، عدم تداوم تصدی گری دولت، منع مدیریت سرمایه گذاران بزرگ، تشویق به ماندگاری صاحبان سهام و جدی گرفتن سازوکار بورس در این موضوع بود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان تصریح کرد: ما باید به گونه ای عمل کنیم که مردم به نگهداری سهام عدالت تشویق شده و سهامدار بلندمدت شوند. از سوی دیگر باید دریافت سود حداکثری به سهولت انجام گیرد.

وی یادآور شد: براساس مصوبه هفته گذشته شورای عالی بورس مقرر شده که مطالبات حوزه سهام عدالت که با تاخیر بسیار همراه بوده، در اولویت پرداخت قرار گیرد. این موضوع دلگرمی برای فعالان این عرصه خواهد بود.

وزیر اقتصاد در نشست مشترک با مدیران شرکت‌های تعاونی و کانون سهام عدالت، از توزیع سهام عدالت میان ۴میلیون ایرانی به عنوان بزرگترین طرح اقتصادی کشور یاد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، سید احسان خاندوزی با اشاره به اهمیت و بی نظیر بودن این اقدام گفت: با توزیع ۴۹ میلیون نفری سهام عدالت بی شک بزرگترین طرح اقتصادی به لحاظ فراگیری در اقتصاد کشور صورت گرفت که توانست با مشارکت این خیل عظیم و با تنوع اقشار و گروه‌ها و استان‌های مختلف اجرایی شود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه ما در کشور فقط توزیع های یک طرفه ای مانند توزیع یارانه‌های دولت را داریم که ممکن است ۶۰ یا ۷۰ میلیون نفر را شامل شود، افزود: اما از نظر فراگیری و دامنه شمول هیچ طرح اقتصادی فراگیرتری در کشور وجود ندارد که دامنه شمول آن فراتر از سهام عدالت باشد.

وزیر اقتصاد در ادامه گفت: در این زمینه چند هدف از ابتدا مشخص بود، و در ابلاغیه‌ای که رهبر معظم انقلاب در همان سال ابتدای شروع طرح به دولت ابلاغ کردند، بر کاهش نقش دولت در تصدی گری بنگاه‌ها و توزیع متعادل ثروت گرفته تا ایجاد درآمد پایدار دائمی برای خانوارها تأکید شد.

سود سهام عدالت سال۹۸، طی دو مرحله (۵۰درصد در مرحله اول و ۴۴درصد در مرحله دوم) به حساب مشمولان واریز شد. اما موضوع پرداخت نشدن سود به صورت کامل، هنوز حل نشده است و همچنان ابهاماتی درباره واریز باقیمانده سود سهام عدالت وجود دارد.

۲۱آذرماه سال جاری بود که مجید عشقی، رییس سازمان بورس، با اشاره به پرداخت ۹۸درصد از سود سهام عدالت سال ۱۳۹۸، از پیگیری سازمان خصوصی‌سازی از شرکت مخابرات ایران در زمینه پرداخت نکردن باقیمانده سود سهام عدالت خبر داد.

به گفته وی، تنها پرداخت دو درصد دیگر از سود سهام عدالت که به شرکت مخابرات ایران تعلق دارد، باقی مانده است و موضوع سود سهام عدالت سال ۱۳۹۹ در جلسه آتی شورای‌عالی بورس مطرح و در زمینه نحوه دریافت مبالغ از شرکت‌ها، تصمیم‌گیری خواهد شد و امیدوار هستیم پرداخت سود تا پایان سال انجام شود.

این در حالی است که نه تنها هنوز نتیجه پیگیری‌ها برای پرداخت سود سال ۹۸ به نتیجه‌ای نرسیده، بلکه نحوه پرداخت سود توسط شرکت‌ها نیز، محل ابهام بوده و لازم به ذکر است که سود سهام عدالت توسط چهار شرکت به اشتباه به حساب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واریز شده است.

 از سوی دیگر علاوه بر بحث سهام عدالت و حواشی آن، موضوع الزام شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه به پرداخت یا پرداخت نکردن سود سهامداران از طریق سامانه سجام، پای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی را به این موضوع باز کرد و موجب اختلاف نظر و تناقض میان اظهارات برخی از مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار و این کمیسیون شد.

محسن دهنوی، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی نیز، به تازگی در صفحه شخصی توییتر خود ضمن انتقاد از تضییع حقوق سهامداران خرد، بر واریز مستقیم سود از سامانه سجام تاکید کرد. وی در توییتی نوشت:

سازمان بورس باید در این باره پاسخ دهد. بانک پاسارگاد، بیمه پاسارگاد، میدکو و پارس آریان از زیرمجموعه گروه مالی پاسارگاد، سهامداران را برای دریافت سود تقسیمی به شعب بانک پاسارگاد فرستاده‌اند. این شرکت‌ها، سود هنگفتی از رسوب مال مردم به جیب می‌زنند که از سجام فراری هستند. چرا به راحتی مردم را معطل بانک می‌کنید؟ بانک‌های ملت، تجارت و صادرات نیز سود تقسیمی را به شعب خود ارجاع داده‌اند. واریز مستقیم سود از سامانه سجام میسر است، ولی این‌ بانک‌ها به خاطر نفع خود، مردم را بازیچه می‌کنند. سازمان بورس باید در این باره پاسخ دهد. برای جلوگیری از تضییع حقوق سهامداران خُرد، مشکل را پیگیری خواهم کرد.

باید توجه داشت که پرداخت نکردن سود از طریق سامانه سجام، جرم نیست و تنها شامل تعقیب انضباطی می‌شود. اما با این حال، لزوم تعیین درگاهی مشخص با سازوکاری شفاف برای پرداخت سود وجود دارد تا شرکت‌ها پس از برگزاری مجامع، سود را تنها به این درگاه واریز کنند و حقوق سهامداران نیز تضییع نشود.


برنامه سازمان بورس برای بازگشت اعتماد سهام‌داران

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوال مبنی بر برنامه سازمان برای بازگشت اعتماد سهام‌داران به بازار گفت: بازگرداندن اعتماد منحصر به سازمان نیست چراکه سازمان تنها یک دستگاه نظارتی است که وظیفه نظارت بر ناشران را بر عهده دارد.

عشقی با تاکید بر اینکه سیاست‌گذاری باید در بخش اقتصاد کلان کشور انجام شود، اظهار کرد: اقدامی که سازمان طی دو ماه گذشته انجام داد، این بود که درمورد موضوعات مختلف مربوط به سازمان رایزنی‌های لازم را انجام داده است.

وی افزود: برای مثال در بحث قیمت‌گذاری دستوری رایزنی‌های زیادی صورت گرفته است. مسایل مختلفی در اقتصاد کلان وجود دارد که باید برطرف شود. برای مثال کنترل تورم و نقدینگی از اولویت‌هاست که سعی کردیم این موضوعات کم‌ترین تبعات را روی بازار بگذارد. اما سازمان به تنهایی نمی‌تواند اعتماد را به بازار برگرداند.
 

تصمیم جدید سازمان بورس برای سهام عدالت

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوال دیگر درمورد سهام عدالت نیز گفت: مسیری که در سال گذشته در این راستا طی شد، ابهامات و ایرادات اساسی داشت که برای حل این ابهامات کارگروهی تشکیل شده تا ساختار فرایند اجرایی سهام عدالت مورد بررسی قرار بگیرد که این دارایی ارزشمند به نحو احسن مدیریت شده و به مالکان اصلی آن داده شود.

چالش پالایشگاه‌ها، صادرات محصولات توسط دولت است

وی در ادامه با بیان اینکه چالش‌های بازار سرمایه مشخص است، عنوان کرد: این بی انصافی است که بگوییم در حوزه حذف قیمت‌گذاری دستوری اقدامی انجام نشده است. در چند سال گذشته این اتفاق در صنایع مختلف از جمله فولاد و پتروشیمی رخ داد. این مسیر باید برای سایر محصولات نیز ادامه پیدا کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: البته دلیل همه چالش‌ها قیمت‌گذاری دستوری نیست. گاهی فرایندها مشکل دارد. برای مثال پالایشگاه‌ها خصوصی شده‌اند اما محصولات آن‌ها توسط دولت صادر می‌شود.

آخرین وضعیت عرضه خودرو در بورس

عشقی درمورد آخرین وضعیت عرضه خودرو در بورس نیز توضیح داد: سیاست‌گذاری عرضه خودرو در بورس بر عهده سازمان بورس نیست اما شرایط پذیرش در بورس کالا فراهم است. اما تصمیم نهایی را باید وزارت‌خانه مربوطه اخذ کند. این موضوع درحال مذاکره است.

قرارداد جدید با صندوق توسعه ملی برای تزریق مداوم منابع

وی در ادامه با اشاره به مصوبه تزریق منابع از صندوق توسعه ملی به صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه گفت: صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه برای حمایت از بازار تشکیل شده است و دولت برای گسترش آن عزم جدی دارد. این تصمیم وجود دارد که مبلغی به صورت مداوم به این صندوق واریز شود و در لایحه بودجه سال آینده برای نخستین مرتبه مبلغی برای این موضوع دیده شده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: تصمیم دولت این است که علاوه بر ۲۰۰ میلیون تومانی که سال گذشته برای تزریق به صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه تصویب شد، مبلغ جدیدی تصویب و به صورت ماهیانه و مداوم واریز شود. در این راستا با صندوق توسعه ملی قراردادی امضا خواهد شد.

عرضه بلوکی برخی شهرهای دولتی

عشقی از مذاکره برای عرضه بلوکی برخی سهم‌های دولتی در بازار سرمایه خبر داد و گفت: البته عرضه سهام دولتی و فروش اوراق در سال آینده کمتر خواهد شد. بطور کلی فکر می‌کنیم در ماه‌های آینده شرایط بازار بهتر شود اما هم عرضه سهام دولت و هم اوراق بر اساس کشش بازار صورت خواهد گرفت.

آخرین وضعیت پرداخت سود سهام عدالت

وی از تشکیل صندوق بازارگردانی شرکت‌های سرمایه گذاری سهام عدالت خبر داد و گفت: قرار است منابعی در قالب صندوق بازارگردانی برای شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت در نظر گرفته شود. البته این موضوع منوط به این است که آئین‌نامه اجرایی به جای سهام عدالت اصلاح و مدل نهایی آن در شورای عالی بورس تصویب شود.

او در مورد پرداخت سود سهام عدالت نیز توضیح داد: ۹۸ درصد سود سال ۱۳۹۸ پرداخت شده و تنها دو درصد متعلق به مخابرات باقی مانده است. برای این عدم پرداخت نیز از شرکت مخابرات شکایت شده و سازمان خصوصی سازی نیز در حال پیگیری آن است.

عشقی در مورد سود سهام عدالت سال ۱۳۹۹ نیز گفت: این موضوع در جلسه آتی شورای عالی بورس مطرح می‌شود و در مورد نحوه دریافت مبالغ از شرکت‌ها تصمیم گیری خواهد شد. امیدواریم پرداخت سود تا پایان سال انجام شود.

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: رها شدن سهام عدالت توسط متولیان، موجب شده است ارزش بازاری این سهام با وجود ارزنده بودن، یک‌چهارم ارزش واقعی باشد.

حمیدرضا جیهانی در مورد ارزنده بودن پرتفوی سهام عدالت بیان کرد: سهام عدالت به ذات یک ترکیب ارزنده‌ای از سهام شرکت‌های مختلف است که در دهه هشتاد دولت تصمیم گرفت به دهک‌های پایین درآمدی جامعه یک‌سری از سهام شرکت‌های ارزنده و تولیدی را که دارای ارزش افزوده بالایی بودند را در قالب سهام عدالت اختصاص دهد.  

سهام+عدالت

۱۱ شرکت از سبد پرتفوی سهام عدالت حذف و برخی سهام کاهش یافتند!

عسگر توکلی رئیس هیات مدیره اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت در رابطه با ۱۱ شرکت حذف شده از سبد سهام عدالت بیان کرد: مشخص نشد که دولت قبل با چه ساز و کاری این سهام و شرکت‌ها را از پرتفوی سهام عدالت خارج کرده است. همچنین علاوه بر حذف این ۱۱ شرکت متاسفانه حتی میزان سهام برخی از شرکت‌های باقیمانده نیز کاهش داده شد که در این زمینه از مجلس و مسئولان مربوط درخواست تحقیق و تفحص داریم.

شرکت هایی که از پرتفوی سهام عدالت حذف شدند

1

پالایش نفت شازند اراک

30% از سهام شرکت

2

پالایش نفت آبادان

40% از سهام شرکت

3

غله و خدمات بازرگانی منطقه 1

95%  از سهام شرکت

4

غله و خدمات بازرگانی منطقه 2

95%  از سهام شرکت

5

غله و خدمات بازرگانی منطقه 3

95%  از سهام شرکت

6

غله و خدمات بازرگانی منطقه 4

95%  از سهام شرکت

7

غله و خدمات بازرگانی منطقه 5

95%  از سهام شرکت

8

مدیریت تولید برق نیروگاه یزد

40% از سهام شرکت

9

نیروگاه چرخه ترکیبی یزد

95%  از سهام شرکت

10

ملی حفاری ایران

40% از سهام شرکت

11

هواپیمایی جمهوری اسلامی

40% از سهام شرکت

 

شرکت هایی که کاهش سهام تخصیصی به سهام عدالت داشتند

1

پالایش نفت بندرعباس

از 40% به 20%

2

پالایش نفت تهران

از 90% به 70%

3

پالایش نفت شیراز

از 40% به 20%

4

پالایش نفت لاوان

از 40% به 20%

5

پالایش نفت اصفهان

از 40% به 20%

6

پالایش نفت تبریز

از 40% به 20%

7

دخانیات ایران

از 40% به 28%

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: شرکت غله بازرگانی منطقه یک، دو، سه، چهار و پنج، پالایش نفت شازند اراک (۳۰ درصد سهام شرکت)، پالایش نفت آبادان (۴۰ درصد سهام شرکت)، مدیریت تولید برق نیروگاه، نیروگاه ترکیبی یزد، ملی حفاری ایران و هواپیمای جمهوری اسلامی از جمله شرکت‌هایی بوده اند که از سبد سهام عدالت حذف شد.

او در ادامه اظهار کرد: همچنین ۴۰ درصد شرکت دخانیات ایران برای سهامداران عدالت بود که به ۲۸ درصد کاهش یافت. ۴۰ درصد سهام شرکت پالایش نفت بندرعباس متعلق به سهام عدالت بود که به ۲۰ درصد کاهش یافت. پالایش نفت تهران، پالایش نفت لاوان نیز از جمله شرکت‌های بودند که با کاهش سهم در پرتفوی سهام عدالت مواجه شدند. گفت: این اقدام برای کاهش و تغییر پرتفوی سهام عدالت بیشتر به فعالیت‌های سازمان خصوصی سازی وقت به ریاست آقای پوری حسینی باز می‌گردد، که باید پاسخگوی اقدامات خود باشد. چرا که تضیع حق سهامداران عدالت مطرح است. حتی در ابلاغیه ۸ بندی مقام معظم معظم رهبری به صراحت مطرح می‌شود که دولت حق تصدی‌گری در بنگاه‌های واگذار شده را نخواهد داشت، حال مشخص نیست چطور ممکن است بدون مصوبه، بدن مجمع و بدون اطلاع نمایندگان مردم و خود مردم این اقدام صورت گرفته باشد؟

رئیس هیات مدیره اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت با بیان اینکه ۲۰ میلیون جامانده سهام عدالت در کشور وجود دارد، گفت: اگر این شرکت‌ها دوباره به سبد سهام عدالت بازگردند تکلیف جاماندگان سهام عدالت نیز مشخص می‌شود. یک میلیون و ۸۰۰ هزار سهامدار جامانده عدالت، برگه سهام دارند، اما به دلیل قرار نگرفتن مشخصاتشان در سامانه، سود و سهامی به آن‌ها تعلق نگرفته است.

توکلی افزود: حدود ۷ میلیون نفر نیز جز شش دهک پایین جامعه و زیر چتر نهاد‌های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند که این‌ها نیز سهام عدالت دریافت نکرده‌اند که در مجموع جاماندگان سهام عدالت ۲۰ میلیون نفر برآورده شده است.

در آخر گفتنی است که تغییرات ایجاد شده در سهام عدالت سبب خروج ۱۱ شرکت و کاهش سهام برخی از شرکت‌ها در پرتفوی سهام مذکور شده است. موضوعی که با بررسی و ورود نهاد‌های نظارتی و اجرایی به آن، می‌تواند علاوه بر احقاق حق سهامدارن فعلی، بخشی یا همه سهام مورد نیاز برای جاماندگان سهام عدالت را تامین کرد. موضوعی که با توجه به دربرگیری بالای آن بررسی و همکاری فرا قوه‌ای را می‌طلبد.

پرسش و پاسخ

  • ارزش سهام عدالت کاهش یافت؟
    ارزش سهام عدالت درمقایسه با روز چهارشنبه (۳ آذرماه)، ۲.۵درصد کاهش یافت
  • چه شرکتی ارزش سهام عدالت را کاهشی کرد؟
    شگویا (پتروشیمی‌شهید تندگویان)1083 1086
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان