کارکنان دولت | حقوق کارمندان

آخرین وضعیت اجرای طرح ساماندهی کارکنان دولت | آیین نامه جدید طرح ساماندهی

ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفته است: طرح ساماندهی کارکنان دولت به غیر از نیروهای حجمی و طرحی شامل تمام کارکنان شرکتی می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

به طور کلی به افرادی که توسط ارگان‌های دولتی استخدام می‌شوند کارکنان دولت گفته می شوند.پر‌ واضح است که کارکنان دولت از امنیت شغلی و مزایای بیشتری نسبت به باقی شاغلین در کشور برخوردار هستند.کارکنان دولت ، مطابق « قانون مدیریت خدمات کشوری » مصوب 1386 از حقوق و مزایای متعددی برخوردار می باشند.طرح ساماندهی کارکنان دولت به زودی در مجلس به اتمام می رسد.در ادمه به آخرین خبر از کارکنان دولت می پردازیم.

این اظهارات موجب نگرانی کارگران حجمی و پیمانکاری نهادهای دولتی شده است؛ ولی اسماعیلی در حالی کارکنان حجمی و طرحی را مستثنا کرده است که در متن آخرین نسخه‌ی اصلاحی طرح ساماندهی آمده است: «دستگاه‌های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موظفند ظرف حداکثر شش‌ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، با نیروهای شرکتی که به صورت غیرمستقیم و تمام وقت تا پایان سال ۱۴۰۱ در دستگاه‌های مربوطه مشغول بکار بوده و در سال ۱۴۰۲ نیز در همان دستگاه مشغول به خدمت می‌باشند، قرارداد مستقیم (بی واسطه) منعقد نمایند. انعقاد قراردادهای مذکور بدون تحمیل هرگونه بارمالی جدید از قبیل احتساب مدرک تحصیلی بالاتر خواهد بود».

براین اساس، تمام نیروهایی که طرف قرارداد شرکت‌های پیمانکاری هستند و تا پایان سال گذشته در نهادهای مختلف فعالیت داشته‌اند، مشمول طرح ساماندهی خواهند شد؛ در عین حال، دولت باید حداکثر شش ماه بعد از تصویب نهایی طرح، آیین‌نامه‌ی اجرایی آن را بنویسد.

خلیل بهروزی فر (عضو کمیسیون اجتماعی مجلس) در رابطه با دایره‌ی شمول طرح به ایلنا گفت: با تصویب طرح ساماندهی شرکت‌های واسطه و تامین نیرو حذف می‌شوند؛ و نیروهایی که به هر شکلی با این شرکت‌ها قرارداد داشته‌اند، تبدیل وضعیت و قرارداد مستقیم می‌شوند.

او تاکید می‌کند: در روزهای آینده به احتمال زیاد طرح در شورای نگهبان به تصویب نهایی می‌رسد؛ سپس رئیس مجلس در نامه‌ای به دولت، طرح را ابلاغ خواهد کرد؛ آن زمان دولت بایستی آیین‌نامه‌ی اجرایی آن را بنویسد و این طرح بعد از آن تبدیل به قانون خواهد شد.

کارکنان دولت

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: ایرادات و ابهامات شورای نگهبان به طرح ساماندهی در جلساتی با حضور عضو شورای نگهبان، نماینده سازمان اداری و استخدامی و مرکز پژوهش‌های مجلس برطرف شد.

سید کریم حسینی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: بعد از ارسال طرح به شورای محترم نگهبان این شورا نسبت به طرح ایرادات و ابهاماتی را وارد دانست و این موارد به مجلس اعلام شد که خب کمیسیون تلاش کرد در جلسات بررسی و رفع ایراد خود که با حضور عضو شورای نگهبان، نماینده سازمان اداری و استخدامی و مرکز پژوهش‌های مجلس، برگزار می‌شدند این موارد را رفع و اصلاح کند.

وی ادامه داد: اکنون ایرادات و ابهامات وارده در کمیسیون رفع شده و طرح آماده بررسی در صحن علنی مجلس است و فکر می‌کنم طی هفته‌های آتی این طرح در صحن علنی رسیدگی خواهد شد.

حسینی درخصوص چگونگی رفع ایراد شورای نگهبان پیرامون بار مالی ناشی از اجرای این طرح عنوان کرد: طبق اصل ۷۵ قانون اساسی طرح‌ها در صورتی قابل پیگیری در مجلس است که در آن شیوه تامین هزینه جدید نیز معلوم شده باشد بنابراین در این طرح مصوب شد که اجرای آن بدون افزایش هرگونه بار مالی برای دولت باشد.

وی تصریح کرد: در قالب این طرح قرار است قرارداد نیروهای شرکتی در سقف اعتبارات دولت به قرارداد کار معین تبدیل شود و شرکت‌های واسطه تامین نیروی انسانی حذف شوند. با این اقدام و با حذف شرکت‌های واسطه‌ای، حقوق و مزایا به صورت مستقیم به کارکنان پرداخت می‌شود و بنابراین دولت می‌تواند در سقف اعتبارات و منابع خود بار مالی این طرح را مدیریت کند.

نماینده مردم اهواز ابراز داشت: در آخرین جلسه بررسی این طرح مصوب شد که شرط دو سال اشتغال برای تغییر قرارداد کارکنان به پایان سال ۱۴۰۱ تغییر کند؛ به این ترتیب افرادی که اسفند ماه سال گذشته به صورت شرکتی در نهادها و ادارات دولتی مشغول به کار شدند، مشمول این طرح می‌شوند.

در روزهای آخر تیرماه، جلسات رفع ابهامِ طرح ساماندهی به پایان رسید و به گفته‌ی نمایندگان مجلس، طرح باید در نوبت صحن قرار بگیرد؛ اما با گذشت چند هفته هنوز این طرح به صحن نرسیده است.

کارگران مشمول طرح که تعداد آن‌ها حداقل یک میلیون نفر است، بیش از دو سال است در انتظار تصویب نهایی طرح و حذف پیمانکاران هستند؛ چرا تا این اندازه کار به تعویق افتاده است؟

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت رستانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت رستانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد