افشای پشت پرده رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی در ۹۲ + واکنش‌ها

اظهارات وزیر اطلاعات احمدی نژاد درباره نقشش در ردصلاحیت آیت الله هاشمی با واکنش های زیادی همراه شد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

حیدر مصلحی وزیر وزیر اطلاعات در دولت احمدی نژاد در پی گفتگویی عنوان کرد: بر اساس گزارشات ما از کف خیابان در سال ۹۲ رفسنجانی پیروز انتخابات می بود. یک عزیزی گفت مگر بچه حزب اللهی ها میگذارند این اتفاق بیفتد، جمع بندی من این بود باتوجه به شرایط نظام مصلحت این بود ایشان رد صلاحیت بشوند و دلایل آن را هم نوشتم.

مصلحی ادامه داد: فقه ها و حقوقدانان شورای نگهبان هرچقدر در ذهنشان گشتند که یک ان‌قلت در جمع بندی من بیاورند نتوانستند.

وزیر اطلاعات احمدی نژاد بیان کرد : یکی از حقوق دانان شورای نگهبان سوالی مطرح کرد که مگر ایشان چه گفته اند که رد صلاحیت شوند ، گفتم من با شخص کاری ندارم ، من می گویم حفظ نظام این هزینه و این فایده را دارد.

شورا بر اساس مصلحت تصمیم نمی گیرد

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به اظهارات حیدر مصلحی، درباره رد صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات سال ۱۳۹۲، در توئیتی نوشت: مصلحی هرگز چنین مطلبی را در جلسه شورا بیان نکرد و نسبت به دیگر مطالب کلی ایشان نیز به شدت اعتراض شد و اعضا آن را قبول نداشتند. نمی‌خواهم برخورد آقایان را در جلسه با ایشان بگویم. شورا گزارش نهادهای قانونی را بررسی می‌کند و نهایتا بر اساس تشخیص و رای اعضا نتیجه اعلام می‌گردد.

شورا فیلم و صوت کامل جلسه را منتشر کند

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور در واکنش به اظهارات حجت الاسلام مصلحی، وزیر اطلاعات دولت دهم درباره چگونگی رد صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات سال ٩٢ نوشت: از شورای محترم نگهبان میخواهم که برای جبران حقوق پایمال شده و احترام به ⁧افکار عمومی⁩ به جای هرگونه پاسخگویی غیر موثر، اقدام به انتشار فیلم و صوت کامل آن جلسه مهم کند.

جهانگیری در رشته توییتی ادامه داد : اظهارات دیرهنگام ⁧وزیر اطلاعات⁩ ⁧دولت دهم⁩ تامل برانگیز است، چه جریانی با چه رویکردی مصلحت نظام را در ⁧رد صلاحیت⁩ آیت الله ⁧هاشمی رفسنجانی⁩ که به شهادت تاریخ از استوانه‌های انقلاب و نظام بود، می‌داند؟

بر اساس چه گزارش‌ها و مستنداتی درباره مهم‌ترین مسائل کشور حتی در ⁧شورای نگهبان⁩ تصمیم سازی و تصیم گیری می‌شود؟با اندیشه انقلاب، منطق ⁧جمهوریت⁩ و ⁧قانون اساسی⁩ ⁧میزان رای مردم⁩ و انتخاب مدیران توانمند حق آنان است، چه مصلحتی بالاتر از این برای ⁧ایران⁩؟

حتی ⁧امنیت⁩ و ⁧اقتدار⁩ کشور هم با ⁧انتخابات حداکثری⁩ تامین می‌شود و هر تقصیر و قصوری در این مهم لطمه به کیان جمهوری اسلامی ایران است.

از تاریخ پند بگیریم و نادیده گرفتن قانون و ⁧حقوق اساسی ملت⁩ را در قبال مصلحت سنجی‌های امنیتی و سلیقه‌های سیاسی تهدیدی برای ⁧جمهوریت⁩، ⁧مردم سالاری⁩، ⁧عدالت⁩، ⁧آزادی⁩ و ⁧امنیت ملی⁩ بدانیم.

ادعای مصلحی در دست بررسی است

ابراهیمیان سخنگوی سابق شورای نگهبان در واکنش به صحبتهای مصلحی گفت: من نمی‌توانم شهادت بدهم که چنین اتفاقی افتاده است یا خیر اما مسئله در خور بررسی است و باید با جدیت به این موضوع پرداخت.

وی افزود: در زمان ما در جلسات رسمی شورای نگهبان چنین مواردی نبود و برخی از همکاران ما مثل اسماعیلی و بنده قطعا راضی به چنین مصلحت سنجی‌هایی نبودیم و دوره ما حداقل در جلسات رسمی اطلاعی نداریم که چنین چیزی رخ داده باشد. آیا یک عضوی در جلسات غیر رسمی و در روابط شخصی تحت تاثیر این گونه موارد قرار گرفته باشد بنده اطلاعی ندارم.

ابراهیمیان در پاسخ به این سئوال که اگر چنین چیزی واقعیت داشته باشد به کدام نهاد باید شکایت کرد؟ گفت: من دعای فرج می‌خوانم بقیه افراد را نمی‌دانم.

چون رای داشتند، رد صلاحیت شدند!

علی مطهری در واکنش به اظهارات مصلحی نوشت: مصلحی می گوید در سال ۹۲ به شورای نگهبان گفتم  هاشمی رفسنجانی رأی می آورد، به خاطر حفظ نظام مصلحت نیست تایید صلاحیت شود و شورا پذیرفت.

کدخدایی می گوید شورای نگهبان کاری به مصلحت ندارد و مرّ قانون را عمل می کند. به راستی تکلیف عدالت و تقوا در این شورا چه می شود؟ ضمناً معمای رد صلاحیت شخصیت های محبوب در این دوره نیز حل شد: چون رأی داشتند، برای حفظ نظام رد شدند!

ادعای مصلحی قابل حدس زدن نبود!

عباس عبدی در توئیتی درباره اظهارات مصلحی نوشت: اگر دو دهه پیش کسی می‌گفت روزی برسد که فردی چون هاشمی را یک روحانی درجه چند ردصلاحیت کند و به قول خودش ۱۲ مجتهد و حقوقدان هاج و واج نظرش را بپذیرند؛ حتما چنین شخص پیشگویی را به تیمارستان می‌بردند. ولی این هم رخ داده است.

محمود صادقی، فعال سیاسی اصلاح طلب

با این گزارش وزیر وقت اطلاعات درباره‌ی هزینه-فایده‌ی تأیید و رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی، احتمالا چند وقت دیگر شاهد گزارش هزینه-فایده‌ی زندگی و مرگ او نیز خواهیم بود.

علی شکوری راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی

وقتی«هزینه‌وفایده» کردن ملاک بشود و‌ نه قانون آن هم برای شورای نگهبان قانون اساسی، اساس حکومت بر باد است. مردم به چه دلیل باید به چنین حکومتی اعتماد کنند. همین«هزینه‌وفایده» مبنای رفتار حاکمیت در انتخابات ۸۸ بود که فاجعه آفرید. الآن «هزینه‌وفایده» چه چبزی را به شما دیکته می‌کند؟

حسام الدین آشنا،‌ رئیس مستعفی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری

حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای حیدر #مصلحی ؛

از جنابعالی بابت روشن کردن بخشی مهم، حساس و ناشناخته از تاریخ جمهوریت در نظام جمهوری اسلامی ایران سپاسگزاریم.

سیدعلی مجتهدزاده، وکیل دادگستری با اشاره به توییت کدخدایی در خصوص ادعای مصلحی

#شورای_نگهبان بارها گفته تا لحظه آخر امکان ردصلاحیت نامزدهای انتخابات را دارد. اگر روایت آقای #مصلحی از رد صلاحیت مرحوم هاشمی واقعا #دروغ است، پس هم کار غیرشرعی کرده و هم به حیثیت نظام ضربه زده. برای اثبات قانونگرایی ش.ن به جای توئیت نوشتن صلاحیت او را برای مجلس خبرگان رد کنید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 
  • ناشناس
    0

    حیدر مصلحی بنظر بنده باید جوابگوی این اظهاراتش باشد
    واین شخص که به مجلس خبرگان شرکت کرده باید رد صلاحیت شود چون لیاقت ندارد به این جایکاه تکیه زند
    ومردم هم به چنین شخصی رای نخواهند داد حلا اگر درست هم گفته باشد در این زمان جز خسا رت جبران
    ناپذیر برای کشور است مخصوصاً برای انتخابات آیا به
    ایشان نباید مشکوک شد



اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان