پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

یکی از قدم‌های اساسی برای شروع یک فعالیت تجاری یا کسب و کار، ثبت شرکت است. به عبارت دیگر شما با ثبت شرکت یا ثبت برند خود می‌توانید به فعالیت تجاری خود، ارزش و اعتبار ببخشید. تا چند سال پیش نیاز بود تا برای ثبت رسمی شرکت خود، به اداره‌ها و سازمان‌های مختلف رفت و آمدهای متعدد داشته باشید و این موضوع باعث خسته‌کننده و زمان‌گیر شدن فرآیند ثبت شرکت می‌شد. اما در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی و دیجیتالی شدن تمام امور، دیگر نیازی به مراجعه‌های حضوری متعدد به اداره ثبت شرکت‌ها و سازمان ثبت اسناد و املاک ندارید و می‌توانید به راحتی از طریق اینترنت و با بارگزاری مدارک خود در یک بستر آنلاین، تمام مراحل تأسیس و ثبت شرکت خود را طی کنید. برای انجام این کار لازم است که ابتدا با انواع شرکت، مراحل، هزینه‌ها و شرایط ثبت شرکت در ایران آشنا شوید.

مفهوم ثبت شرکت

زمانی که دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی با یکدیگر جمع شوند تا در مال یا کاری با هم سهیم شوند، گفته می‌شود که یک شراکت بین آنها شکل گرفته است. فرآیند ثبت شرکت هم به معنی مراحل و روال قانونی است که این اشخاص حقیقی یا حقوقی (صاحبان یک شرکت یا کسب و کار) باید طی کنند تا بتوانند فعالیت تجاری خود را به‌صورت قانونی آغاز کنند.

انواع شرکت در ایران

9

به طور کلی شرکت‌ها در ایران به دو دسته کلی تجاری و مدنی تقسیم می‌شوند. در قانون تجارت ایران، تعریف مشخصی از شرکت تجاری بیان نشده است، اما شرکت مدنی به طور دقیق تعریف شده است.

  • طبق نظر حقوق‌دانان، شرکت تجاری یک شخصیت حقوقی مستقل محسوب می‌شود که برای انجام یک فعالیت تجاری، کسب سود و تقسیم آن سود بین اعضا یا شرکای شرکت (بعد از کسر هزینه‌های صورت گرفته) شکل می‌گیرد.
  • طبق قانون 571 قانون مدنی، شرکت مدنی شخصیت حقوقی‌ ندارد و در معنای عام و کلی، به شراکتی گفته می‌شود که بین دو یا چند شخص حقیقی برای مالکیت مشترک در یک مال شکل می‌گیرد. مانند مشارکت دو نفر در مالکیت 6 دانگ یک خانه.

انواع شرکت تجاری

10

در قانون تجارت ایران، شرکت‌های تجاری به طور کلی به دو دسته سهامی و غیرسهامی تقسیم می‌شوند، اما انواع شرکت‌های تجاری به شرح زیر هستند:

  1. شرکت سهامی

شرکت سهامی، یک شرکت بازرگانی است (حتی اگر موضوع فعالیت آن، امور بازرگانی نباشد) که سرمایه آن به سهام‌هایی تقسیم شده است و مسئولیت سهامداران این شرکت، به مبلغ اسمی سهام آنها محدود می‌شود. شرکت‌های سهامی خود به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • شرکت سهامی عام: شرکتی که بخشی از سرمایه آن از طریق فروش سهام به مردم تأمین می‌شود. تعداد سهامداران این شرکت نباید از سه نفر کمتر باشد.
  • شرکت سهامی خاص: شرکتی که تمام سرمایه‌اش توسط مؤسسین آن تأمین می‌شود. تعداد شرکا در این نوع شرکت حداقل پنج نفر است.
  1. شرکت با مسئولیت محدود

شرکتی است که برای امور تجاری بین دو یا چند نفر تشکیل شده و بدون این‌که سرمایه شرکت به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد، هر یک از شرکا فقط به میزان سهمی که در شرکت سرمایه‌گذاری کرده‌اند، در قبال قرض‌ها و تعهدات شرکت مسئولیت دارند.

  1. شرکت تضامنی

شرکتی است که تحت یک نام خاص، برای امور تجاری بین دو یا چند نفر و با مسئولیت تضامنی تشکیل

می‌شود.

  1. شرکت مختلط غیرسهامی

شرکتی است که تحت نامی مخصوص برای انجام امور تجاری بدون انتشار سهام، بین یک یا چند شریک ضامن و یک یا چند شریک با مسئولیت محدود تشکیل می‌شود.

  1. شرکت مختلط سهامی

شرکتی است که تحت نامی مخصوص بین تعدادی شرکای سهامی و یک یا چند شریک ضامن تشکیل می‌شود.

  1. شرکت نسبی

شرکتی است که تحت نامی مخصوص، برای انجام امور تجاری بین 2 یا چند نفر تشکیل شده و مسئولیت هر کدام از شرکاء به اندازه سرمایه‌گذاری آنها در شرکت است.

  1. شرکت تعاونی

شرکتی است که شامل حداقل هفت شریک با تابعیت ایرانی است و باید طبق اهداف هفت‌گانه‌ای که در قانون بخش تعاونی قید شده، تشکیل شود.

مراحل ثبت شرکت به‌صورت آنلاین

به طور کلی مراحل ثبت شرکت به‌صورت آنلاین و اینترنتی شامل گام‌های زیر است:

  1. انتخاب نوع شرکت تجاری مورد نظر
  2. انتخاب تعداد اعضای شرکت با توجه به نوع آن
  3. مشخص کردن شرکا، ویژگی‌های آنها (شامل سمت و درصد سهام یا شراکت) و تعیین حق امضای شرکت
  4. مشخص کردن موضوع فعالیت شرکت
  5. انتخاب حداقل پنج نام برای شرکت به ترتیب اولویت
  6. تنظیم و تهیه تمام اوراق و مدارکی که با توجه به نوع شرکت باید ضمیمه اظهارنامه شود
  7. پر کردن فرم‌های مربوطه در سایت ثبت شرکت‌ها و بارگزاری مدارک خواسته شده
  8. پرداخت حق الثبت شرکت بر اساس میزان سرمایه اولیه شرکت
  9. انتشار آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی کشور

مدارک لازم برای ثبت شرکت

11

مدارکی که برای ثبت شرکت نیاز است بستگی به نوع شرکت تجاری انتخابی شما و شرایط ثبت شرکت موردنظر دارد و از این بابت باید با مشاوران حقوقی صحبت کنید، اما مدارک اساسی و اصلی که برای ثبت هر نوع شرکتی باید تهیه کنید به شرح زیر هستند:

  • مدارک شناسائی معتبر مثل شناسنامه و کارت ملی تمام از شرکا
  • تقاضانامه شرکت
  • دریافت کد ثنا برای همه اعضای هیئت مدیره (قانون جدید از آبان 1400)
  • اساسنامه تکمیل‌شده‌ی شرکت
  • تاییدیه آدرس و کد پستی محل استقرار شرکت
  • مجوز شرکت (برای شرکت‌هایی که به مجوز نیاز دارند)
  • دو نسخه، صورت‌جلسه هیئت مدیره، صورت‌جلسه مجمع عمومی و موسسین شرکت
  • وکالتنامه وکیل

هزینه ثبت شرکت

هزینه‌های مربوط به ثبت شرکت شامل هزینه‌های کلی می‌شود که برای ثبت قانونی و رسمی شرکت خود باید پرداخت کنید؛ مانند سرمایه اولیه برای شروع تجارت، هزینه‌ای که به اداره‌های مختلف طی مراحل ثبت شرکت پرداخت می‌کنید، هزینه انتشار آگهی در روزنامه رسمی، هزینه ثبت نام و علائم تجاری و... از این رو بهتر است برای انجام مراحل ثبت شرکت خود و برآورد هزینه‌های لازم، با مشاوران حقوقی و موسساتی که خدمات ثبت شرکت را برای افراد انجام می‌دهند، در ارتباط باشید تا راهنمایی‌های لازم در ارتباط با مراحل، شرایط و هزینه ثبت شرکت، دریافت کنید و با آگاهی بیشتری وارد این فرآیند شوید. این موسسات همچنین به شما کمک می‌کنند تا بدون نگرانی و در سریع‌ترین زمان ممکن، مدارک موردنیاز خود را جمع‌آوری و شرکتتان را به‌صورت قانونی ثبت کنید.

برای مثال، موسسه حقوقی آگاه ثبت خدمات مختلفی در زمینه ثبت شرکت، ثبت برند، ثبت اختراع، دریافت گواهینامه ایزو، دریافت کارت بازرگانی، استعلام اعتبار شرکت و بسیاری خدمات دیگر را به همراه مشاوره رایگان به شما ارائه می‌دهد. کافی است با شماره 41858-021 تماس بگیرید یا به وبسایت agahregister.net مراجعه کنید و خدمت مورد نظر خود را انتخاب کنید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان